به گزارش اکوایران؛ داده‌های اعلام شده نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی کشورهای « امارات متحدده عربی»، «چین»، «ترکیه»، «هند»، «آلمان»، «فدارسیون روسیه»، «سوییس»، «انگستان»، «پاکستان» و «هلند» 10 صادرکننده اصلی کالا به ایران بوده اند.

حجم تجارت ایران در 9 ماه سال جاری برابر با 78 میلیارد و 849 میلیون دلار بوده، که رشد ماهانه آن کمترین سطح را در سال جاری داشته است. براساس داده‌های اعلام شده در آخرین ماه پاییز حجم تجارت کشور رشدی 13.5 درصدی داشته که کف سرعت افزایش در این متغیر محسوب می شود. اما مجموع ارزش کالای وارد شده به ایران در مدت زمان مورد بررسی برابر با  26 میلیون و 850 هزار تن بوده است.

اما در مدت زمان مورد بررسی عمده کالاهای وارداتی از چه کشورهای وارد ایران شده است؟  براساس آمار اعلام شده در این مدت بیشترین واردات از «امارات متحده عربی» صورت گرفت بطوریکه 12 میلیارد و 950 میلیون دلار ارزش واردات از این کشور بوده است. به گفته فعالان این بخش امارات یکی از پایگاه‌های صادراتی محسوب می شود و شاهراه تجاری به بسیاری از کشورها است در این میان ایران هم در مدت زمان مورد بررسی بیشترین کالای وارداتی خود را از این کشور وارد کرده است. امارات یکی از کشورهای پایلوت صادراتی محسوب می شود و به همین دلیل بخش اعظمی از کالاهای وارداتی ایران از این طریق وارد کشور می شود، روندی که هزینه‌های صادرکنندگان را افزایش می دهد با این حال با توجه به شرایط موجود واردکنندگان ناچار به استفاده از این روش هستند.

کشورهای صادرکننده کالا به ایران

 با توجه به آمار اعلام شده می توان گفت پس از امارات، «چین» با 11 میلیارد و 220 میلیون دلار، «ترکیه» با 4 میلیارد و 460 میلیون دلار، «هند» با 2 میلیارد و 150 میلیون دلار و «آلمان» با کمی بیش از یک میلیارد و 310 میلیون دلار ۵ کشور اول مبدا صادرکننده در 9 ماه منتهی به آذر سال جاری به ایران محسوب می شوند.

اما پنج کشور دیگر که در فهرست گمرک توانسته اند بیشترین سهم از صادرات کالا به کشور به عهده گیرند شامل چه کشورهای می شوند. داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که «فدراسیون روسیه» با صادرات یک میلیارد و 80 میلیون دلار کالا به ایران در جایگاه ششم قرار گرفته و پس از آن «سویس» با صادرات بیش از 930 میلیون دلاری در جایگاه هفتم را به خود اختصاص داده است.

اما سهم انگستان از صادرات کالا به ایران در مدت زمان مورد بررسی برابر با 700 میلیون دلار بوده و سهم «پاکستان» هم در صادرات کالا به ایران کمی بیش از 670 میلیون دلار ارزیابی شده است.

اما در میان 10 کشور عمده صادرکننده کالا «هلند» هم در این مدت 660میلیون دلار کالا وارد کشور کرده است. از نکات جالب توجه در میان کشورهای صادرکننده کالا به حضور 4 کشور اروپایی در میان 10 کشور اول صادرکننده کالا به کشور می توان اشاره کرد.

مقاصد وارداتی