به گزارش اکوایران؛ سعید غلامی‌باغی معاون فروش اموال منقول سازمان اموال تملیکی در خصوص نهمین حراج حضوری سازمان اموال تملیکی گفت: در این حراج بیش از ۱۶۸ دسته‌بندی کالایی به ارزش بیش از ۳۶۰ میلیارد ریال در معرض فروش قرار گرفته است.

معاون فروش اموال منقول سازمان اموال تملیکی با بیان اینکه در سال‌جاری هشت حراج حضوری برگزار شده است، گفت: ارزش کالاهای فروش رفته به بیش از ۱۷۴  میلیارد تومان می‌رسد.

 معاون فروش اموال منقول سازمان اموال تملیکی افزود: در حراج نهم سازمان کالاهای متنوعی از جمله ابزارآلات، لوازم خانگی و تاسیساتی، خودرو سواری، تجهیزات رایانه‌ای مواد خوراکی و سیگار به شرط صادرات عرضه می‌شود.

طی سال‌های اخیر شاهد دپو انبوه کالا در گمرکات و سازمان اموال تملیکی بودیم، دپوی که مشکلات بسیاری را به همراه داشت و موجب شد تا شاهد فاسد شدن برخی از این اموال که بعضا در رده کالای اساسی قرار دارند باشیم. با این شرایط در سال جاری سازمان اموال تملیکی هرماه اقدام به برگزاری حراج کالاهی دپو شده در این سازمان کرد تا به این طریق از میزان کالای دپو شده در این سازمان و گمرک کاهش یابد. 

اما مقصود از کالاهای متروکه کالا و اموالی چیست؟ در این خصوص می توان گفت کالایی که به موجب قانون، به تصرف، تملک، توقیف یا مدیریت دولت در می‌آید اموال تملیکی گفته می شود. با این شرایط می توان گفت کالاهایی که از طریق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز توقیف می شوند و یا اموال و کالاهایی که به موجب احکام قضایی ضبط و مصادره می شود در رده کالاهای متروکه قرار می گیرند که پس از طی مراحل قانونی از طریق سازمان اموال تملیکی به مزایده گذاشته می شوند.

وضعیت فروش اموال تملیکی در 9 ماه

 پیش از این صاحب حجتی قائم مقام سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی کشور گفته بود 7 هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان کالای تملیکی کشور در ۹ ماه گذشته به فروش رفت که ارزش فروش این کالاها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰۰ درصد رشد داشته است. از سوی دیگر میزان حراج اموال تملیکی کشور مدت زمان مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل هزار و ۱۵۰ درصد افزایش یافت. همچنین میزان ارزش پرونده‌های تعیین تکلیف شده کالاها و اموال تملیکی در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵۵ درصد رشد نشان می‌دهد.