به گزارش اکوایران؛ فعالان صنعت دارو در این نشست این نکته را مورد توجه قرار دادند که وجود تعرفه مشابه و مشترک میان برخی مواد اولیه دارویی با برخی محصولات مورد نیاز تولید مواد آرایشی و بهداشتی را موجب ممنوعیت در واردات و عدم ترخیص این مواد اولیه دارویی عنوان کرد که مشکلاتی را برای شرکت‌های داروسازی کشور ایجاد کرده است.

محمود نجفی‌عرب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران در این نشست با طرح مشکلاتی که در ترخیص مواد مورد نیاز صنعت دارو وجود دارد به این نکته اشاره کرد که برخی مشکلات که فعالان صنعت دارو با آن مواجه هستند به حوزه گمرک مربوط می شود به همین دلیل خواستار رفع این مشکلات از سوی گمرک هستیم. رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران در ادامه به این نکته اشاره کرد که  برای عبور از مشکلاتی که در گمرک وجود دارد می توان با تعیین فهرستی از مواد اولیه دارویی از سوی سازمان غذا و دارو با همکاری تشکل‌های دارویی و در اختیار قرار دادن آن به گمرک، می‌توان در رفع ممنوعیت واردات این مواد اولیه کمک کرد.

علی شریف‌اعلم، مدیر اداره مواد اولیه دارویی سازمان غذا و دارو نیز ، از عدم اتصال برخط این سازمان با گمرک برای برآورد مواد اولیه دارویی موجود در گمرکات کشور، انتقاد کرد و خواستار برقراری این ارتباط برای تسریع در ترخیص و تامین نیازهای شرکت‌های داروساز شد.

محمدرضا زرگرزاده عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی نیز از وجود سامانه‌های متعدد در حوزه تجارت انتقاد کرد و آن را موجب بروز مشکلات عدیده برای فعالان کسب وکار و تجارت دانست. وی همچنین عدم اشراف کارشناسان گمرک به کالاهای وارداتی در بخش دارو را موجب بروز برخی مشکلات در ترخیص این محصولات عنوان کرد و نسبت به ایجاد میز خدمت در گمرک برای بررسی بیشتر مسائل مربوط به شرکت‌های داروساز کشور، تاکید کرد.

سایر مشکلات صنعت دارو

همچنین در این جلسه، فعالان صنعت دارو و تجهیزات پزشکی به موارد و مشکلات دیگری از جمله عدم شناخت کافی و دانش فنی برخی از کارشناسان مجازی گمرک در مواجهه با اعلام بیش‌بود و بررسی اظهارنامه‌ها، درخواست تمدید و افزایش دوره متروکه کردن کالاها در گمرک به مدت پنج ماه، ارسال چندین باره نمونه‌ مواد اولیه وارداتی به آزمایشگاه‌ها و دریافت هزینه زیاد انبارداری از واردکنندگان در گمرکات اشاره کردند.

در ادامه، فرود عسگری، معاون امور گمرکی گمرک ایران در سخنانی، به برخی مشکلات ناشی از ابلاغ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای فعالان اقتصادی، اشاره کرد و یادآور شد که در رابطه با موضوع کاهش حقوق گمرکی مربوط به مواد دارویی از 4 درصد به 1 درصد، ‌به‌رغم اعلام فهرست کالاهای مشمول، بایستی از سازمان غذا و دارو تاییدیه این کالاها دریافت شود.

وی همچنین در رابطه با موضوع زمان‌بر بودن رسیدگی به اظهارنامه‌ها، تصریح کرد که در گمرک با اقداماتی نظیر حمل یکسره، ترخیص با حداقل اسناد، ترخیص 90 درصد و افزایش تعداد مسیرهای سبز گمرکی، سعی شده است تا از میزان معطلی بازرگانان و صاحبان کالاها در گمرک کاسته شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر، فرآیند تبادل اطلاعات میان گمرک و سازمان بنادر و دریانوردی به صورت لحظه‌ای شده است، یادآور شد که درخصوص اعتباربخشی به نمونه برداری‌ها برای تعیین ماهیت کالا نیز، طی بخشنامه‌ای، اعتبار مدت زمان یکسال برای فعالان اقتصادی مجاز در نظر گرفته شده است.

معاون امور گمرکی گمرک ایران همچنین پیشنهاد ایجاد انبار اختصاصی از سوی فعالان اقتصادی برای کاهش هزینه‌های انبارداری در گمرکات را مطرح کرد و در این زمینه یادآور شد که از سوی گمرک تعامل لازم با فعالان اقتصادی صورت می‌گیرد.