به گزارش اکوایران؛  آمارهای گمرک نشان می‌دهد وزن صادرات و واردات کشور در مدت زمان مورد بررسی کاهش داشته، اما  ارزش صادرات و واردات رشد داشته است. براساس آمار گمرک در ۱۱ ماهه سال‌جاری صادرات غیر نفتی کشور، بالغ بر ۱۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن و به ارزش ۴۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 1.16 درصدی در وزن و افزایش 12.22 درصدی به لحاظ ارزشی داشته است که این میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی بوده است.

اما واردات کشور در این مدت به میزان ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۵۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است که کاهش 8.61 درصدی در وزن و افزایش 15.28 درصدی در ارزش را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

به گفته محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک ایران در مدت زمان مورد بررسی، متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی از ۳۸۶ دلار به ۴۳۹ دلار رسیده است که این آمار نشانگر رشد 13.54درصدی است، این در حالی که متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی هزار و 597  دلار بوده که نسبت به رقم هزار و 266 دلار در یازده ماهه سال گذشته، 26.14 درصد رشد داشته است.

عمده کالاهای صادراتی

از سوی دیگر دادهای‌ اعلام شده نشان می دهد، در این مدت ۲۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات کالاهای پتروشیمی صورت گرفته است که از نظر وزنی ۴۰ و ۲۵ صدم درصد و از نظر ارزشی ۴۴ و ۴۹ صدم درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می دهند. همچنین عمده ترین کالای صادراتی گاز طبیعی مایع شده به ارزش ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است که سهمی بالغ بر ۱۳ و ۹۷ صدم درصد از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است.

مقاصد صادراتی کشور

به گزارش گمرک معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در خصوص کشورهای عمده خریدار کالاهای ایرانی نیز گفت: چین با ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، عراق با ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و هند با ‌یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بزرگترین‌ مقصد کالاهای صادراتی کشورمان بوده است.

به گفته وی این ۵ کشور در مجموع سهمی در حدود ۷۳ و ۴۵ صدم درصد از وزن و ۷۵ و ۷۹ صدم درصد از کل ارزش صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده اند.

کشورهای عمده طرف معامله با ایران

اما در این مدت کدام کشورها طرف معامله با ایران بوده‌اند؟ براساس این گزارش ۵ کشور عمده طرف معامله واردات ایران در این مدت شامل، کشورهای امارات متحده عربی با ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، چین با ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، هند با ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و آلمان با یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است. این ۵ کشور در مجموع از نظر وزنی 65.18 درصد و از نظر ارزشی 75.77 درصد از کل واردات کشور را در اختیار داشته‌اند.  

 آخرین وضعیت واردات کالاهای اساسی

همچنین به گفته رضوانی فر میزان واردات کل کالاهای اساسی در ۱۱ ماهه سال جاری رقمی بالغ بر ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و به ارزش ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است که با اختصاص ۶۷ و ۱۳ درصد از وزن و ۳۳ و ۸ صدم درصد از ارزش کل واردات، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کاهش ۱۶ و ۴۲ صدم درصدی در وزن و افزایش ۶ و ۳۳ صدم درصدی در ارزش دلاری داشته است.

وی به عمده اقلام کالاهای اساسی وارد شده به کشور اشاره کرد و در تشریح این اقلام گفت: در این مدت اقلام اساسی شامل ذرت، برنج، دانه سویا، گندم، روغن آفتابگردان، جو و کنجاله سویا در فهرست ۱۰ قلم اول کالاهای وارداتی کشور قرار گرفته اند و در مجموع از نظر وزنی ۵۶ و ۵۱ صدم درصد و از نظر ارزشی ۲۰ و ۶۷ صدم درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده اند.

از سوی دیگر به گفته وی انواع گوشی های تلفن همراه در مجموع بالغ بر ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، معادل ۴ و ۸۵ صدم درصد از کل ارزش واردات کشور را به خود اختصاص داده است.