به گزارش اکو ایران، روند هزینه وام مسکن در پایان بهمن 1400 مسیر صعودی خود را ادامه داده و به بالاترین سطح خود در ماه های اخیر رسیده است. این درحالی بود که علمداری عضو هیئت مدیره بانک مسکن در مصاحبه خود با اکو ایران وعده ارزانی قیمت را در این بازار در پایان بهمن ماه داده بود.

به طور کلی متقاضیان وام مسکن می توانند اوراق تسهیلات را از این نهاد خریداری کرده و با توجه به اعتبار 500 هزار تومانی هر کدام از اوراق، وام خرید خانه بانرخ سود 17.5 درصد از بانک مسکن خریداری کنند.

سقف این وام تا قبل از پاییز امسال برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین در سطح 240 میلیون تومان قرار داشت. اما بانک مسکن به منظور ایجاد تسهیلات بیشتر برای مشتریان سقف خرید را برای مشتریان دوبرابر کرده و این رقم را برای مجردین در سطح 240 میلیون تومان و برای متاهلین در سطح 480 میلیون تومان رسانید.

این افزایش در بازار وام مسکن در نهایت موجب شد تا هزینه قیمت اوراق تسه در کشور مسیری افزایشی پیدا کرده و در بالاتر از مرز 100 هزار تومان قرار بگیرد.

مسکن

رکوردزنی دربازار وام مسکن در پایان بهمن ماه

قیمت ها در ماه های پاییز روند صعودی خود را تداوم بخشیده و مدام کانال قیمتی خود را ارتقا بخشید. درهمین راستا بانک مسکن برای مقابله با این افزایش قیمت در ماه آذر تصمیم گرفت تا هزینه خرید اوراق دربازار را به نصف کاهش دهد. 

در همین راستا در اطلاعیه ای در پایان پاییز اعلام کرد کافیست مشتریان تنها نیمی از اوراق تسه برای اخذ وام مدنظر خود جهت خرید خانه را خریداری کرده و نیم دیگر را با نرخ سود 18 درصد از بانک مسکن وام دریافت کنند. این اقدام به نوعی عرضه اوراق در بازار را دو برابر کرده و در نهایت موجب کاهش مقطعی قیمت اوراق شد. 

اما این اتفاق دوام زیادی نداشته و در نهایت خود دوباره موجب رشد جدید تقاضا در این بازار شد. به عبارت دیگر این رویداد سبب شد تا مشتریان حقیقی خرید خانه مشارکت بیشتری برای خرید اوراق تسه داشته باشند.

اتفاقی که خود عاملی دیگر برای رشد قیمت اوراق تسه در بازار شد. در همین رابطه قیمت هرکدام از برگه های تسهیلات مسکن در 30 بهمن ماه برای نخستین بار در دو سال گذشته وارد کانال 170 هزار تومان شده و رکورد بی سابقه ای را در حداقل دو سال اخیر در این قیمت ها ثبت کرد.

این در حالی بود که علمداری در مصاحبه با اکو ایران یکی از مهمترین دلایل رشد قیمت در ابتدای بهمن ماه را مشتریان غیر حقیقی در بازار دانسته و اعلام کرده بود که مشتریان فرابورس در بالارفتن این قیمت تاثیر زیاد تری داشته اند.

وی در ادامه در مصاحبه با اکو ایران گفته بود این نهاد در نظر دارد تا از طریق رایزنی با فرابورس و کاهش دامنه سود این اوراق در فرابورس از 5 درصد به 3 درصد بتواند قیمت آن ها را کنترل کند.

اما این تمهید اخیر نیز گویا نتوانسته مانع از رشد قیمت در بازار وام مسکن شود.

درنهایت رشد قیمت اوراق در بازار وام مسکن موجب شد تا هزینه وام جهت اخذ 240 میلیون تومان  برای متقاضیان مجرد برابر با 48 میلیون تومان بوده است. خریداران متاهل نیز که سقف خرید وام برای آن ها در مرز 480 میلیون تومان بوده در روز 30 بهمن ماه باید 82 میلیون و 130 هزار تومان هزینه برای آن پرداخت می کردند.

مسکن

روند صعودی نرخ سود وام مسکن در بهمن 1400

با توجه به هزینه ای که متقاضیان وام در ابتدا به بانک مسکن می پردازند نرخ سود وام دیگر در سطح اسمی خود نخواهد بود. طبق قاعده اخیر دریافت وام، نیمی از این مبلغ با خرید اوراق با نرخ سود 17.5 درصد اخذ شده و نیمی دیگر با نرخ سود 18 درصد از سوی بانک مسکن به متقاضیان اعطا می شود. این امر موجب می شود تا نرخ سود موزون در بازار روندی متمایر از سطح اسمی خود و متفاوت از آن چه تا پیش از این برای خرید اوراق در نظرگرفته می شد، داشته باشد. در همین رابطه نرخ سود وام مسکن در 30 بهمن ماه طبق قاعده اخیر بانک مسکن برابر با 23.86 درصد به ثبت رسید. اگر این قاعده درخرید وام وجود نداشت البته هزینه دریافت وام برای متقاضیان دوبرابر مقدار کنونی شده و نرخ سود وام حداقل تا 30 درصد افزایش پیدا می کرد.

مسکن