به گزارش اکوایران، تورم ماهانه در ایران روندی افزایشی پیدا کرده و به 3.3 درصد رسید.

به طور کلی تورم ماهانه دلالت بر واکنش لحظه ای به رشد قیمت ها دارد که در اثر اتفاقات مختلف روی می دهد.

اما یکی از مهمترین موضوعات در تحلیل تورم ماهانه دقت به روند این شاخص در موقعیت های مشابه در سال های گذشته است. زیرا بخشی از افزایش قیمت در نتیجه تغییرات فصلی است و در برخی شرایط نمی توان تورم ماهانه را با ماه قبلی یا دوماه قبل بررسی کرد.

در همین رابطه در گروه مسکن مقایسه تورم ماهانه فروردین ماه 1401 با موقعیت مشابه خود در سال های گذشته نشان از رکوردزنی این گروه در یک دهه اخیر داشته است.

رکوردزنی تورم مسکن در فروردین ماه 1401

تورم ماهانه مسکن در اولین ماه سال جاری در کل کشور برابر با 2.1 درصد به ثبت رسید. مقایسه این تورم با فروردین سال های گذشته نشان می دهد هیچ گاه تورم این ماه در یک دهه اخیر به این اندازه بالا نبوده است.

این در حالی است که در فروردین همواره جهش قیمتی رخ داده و با این که تعداد معاملات در مسکن کاهشی بوده اما با رشد تورم در این بخش مواجه بوده ایم.

اما گویا این رشد در فروردین ماه امسال بیشتر از سال های گذشته ثبت شده است.

تعمیم این بررسی به شهر ها و روستا ها نیز نشان می دهد تورم ماهانه فروردین در این مناطق نیز رکوردزنی داشته است.

طبق داده های مرکز آمار تورم ماهانه مسکن در شهرها و روستاهای ایران نیز برابر با 2 درصد بوده که در سالهای اخیر سابقه نداشته است.

تورم

رکوردزنی ده ساله در تورم اجاره

در کنار بخش مسکن تورم اجاره نیز از سوی مرکز آمار محاسبه شده که در این ماه به رکورد بی سابقه ای رسیده است.

در همین رابطه طبق برآورد مرکز آمار تورم اجاره در کل کشور برابر با 2 درصد بوده که در قیاس با فروردین ماه سال های گذشته بالاترین رکورد به شمار می آید.

این تورم در نقاط شهری و روستایی نیز معادل با همین رقم بوده و رکوردی مشابه را به ثبت رسانده است.

تورم

رکوردزنی بخش خدمات مسکونی در 1401

سومین بخش در محاسبات مرکز آمار از روند تورم به خدمات تعمیر و نگهداری مناطق مسکونی اشاره دارد.

در همین رابطه بررسی های این مرکز نشان می دهد تورم خدمات در کشور روندی صعودی را در سال گذشته داشته و در 1401 دومین رکورد را به ثبت رسانده است.

به طور کلی این شاخص دلالت بر رشد قیمت تعمیرات مسکن در هر ماه دارد که در فروردین ماه امسال در کل کشور برابر با 6.5 درصد به ثبت رسیده است.

این دومین رکورد تورم اجاره در فروردین ماه در قیاس با سال های گذشته بوده است. این رقم در سال 1400 برابر با 9 درصد ثبت شده که بالاترین حد را داشته است.

بررسی تورم در شهر ها و روستا ها نیز نشان می دهد تورم اجاره در این مناطق نیز بالا بوده و دومین رکورد را به ثبت رسانه است.

با این حال مقایسه ها نشان می دهد تورم روستا ها برابر با 7.3 درصد بوده که بیشتر از مناطق شهری (6.5 درصد) رقم خورده است.

تورم