به گزارش اکو ایران، هزینه وام مسکن در روزهای اخیر روندی نوسانی را پشت سر گذاشت. تغییرات هزینه وام مسکن همواره ناشی از تغییرات قیمت اوراق بوده و در نهایت نرخ سود آن را جابه جا می کند. 

وامی که از طریق خرید اوراق تسه برای متقاضیان حاصل می شود یا در راستای خرید خانه صرف می شود یا در راستای تعمیرات که آن را جعاله نیز می گویند.

پس از ثبت کانال های 160 هزار تومان در سال گذشته که ناشی از رشد سقف وام مسکن و رشد تقاضا بود هزینه اوراق تسه دوباره تا ابتدای امسال کاهشی شد. اما درنهایت این افت دوامی نداشته و در هفته پایانی اردیبهشت ماه دوباره سیری صعودی به خود گرفت.

درهمین رابطه بررسی های آماری از دو هفته گذشته نشان از نوسان قابل توجه قیمت ها داشته است.

کانال 110 هزار تومانی اوراق تسه در پایان هفته اول خرداد

 در روز چهار شنبه 4 خرداد ماه قیمت اوراق تسه در بازار وام مسکن به 118 هزار تومان رسید. با توجه به سقف تعیین شده برای وام مجردین و متاهلین در این بازار، متقاضیان در این روز اقدام به خرید وام از بانک مسکن کرده که در نتیجه تغییرات عرضه و تقاضا قیمت وام را نیز جابجا کردند.

در همین رابطه در آمارهای ثبت شده مشاهده می شود هزینه وام مسکن در روز  چهارشنبه 4 خرداد ماه برای مجردین برابر با 66 میلیون و 217 هزار تومان و برای متاهیلن معادل با 113 میلیون و 500 هزار تومان به ثبت رسید.

این در حالی است که هزینه قیمت اوراق در روزهای پایانی اردیبهشت به مرز 145 هزار تومان رسیده و هزینه این وام رابرای مجردین و متاهلین به ترتیب در سطح 81 میلیون تومان و 140 میلیون تومان قرار داد.

به هر حال در نهایت آمارها نشان می دهند ضمن کاهش در هزینه وام مسکن اما هنوز این قیمت در سطح بالایی قرار داشته و نرخ سود وام را به صورت واقعی ارتقاداده است.

مسکن

نرخ سود 25 درصدی وام مسکن

بانک مسکن نرخ سود خرید وام تسه را به صورت اسمی معادل با 17.5 درصد اعلام کرده است. این در حالی است که متقاضیان جهت خرید وام از بانک مسکن اوراق تهیه کرده و در ابتدا هزینه ای را در جهت اخذ وام می پردازند. این هزینه را اگر دخیل در محاسبات نرخ سود قرار دهیم، میزان این شاخص به صورت واقعی تغییر خواهد کرد.

در همین رابطه نرخ سود واقعی وام مسکن در روز پایانی هفته اول خرداد برابر با 25.34 درصد بوده و برای چهارمین روز متوالی در کانال 25 درصد قرار گرفت

این در حالی است که این نرخ در هفته پایانی اردیبهشت ماه تا مرز 28 درصد نیز بالارفته بود.

به طور کلی بررسی روند قیمت اوراق در هفته گذشته نشان می دهد با این که هزینه وام در مسیر کاهشی قرار داشته اما احتمال رشد دوباره قیمت اوراق و موج بیشتر تقاضا در هفته بعد همچنان باقی است.

مسکن