به گزارش اکوایران، از ابتدای هفته جاری هزینه وام مسکن روند صعودی پیدا کرد. به طور کلی این هزینه در روزهای اخیر نوسانات زیادی را پشت سر گذاشته و اکنون به بالاترین سطح خود در یک ماه اخیر رسیده است. متعاقبا این افزایش موجب شد تا نرخ سود وام نیز به سطح 27.3 درصد برسد.

هزینه صعودی وام مسکن در هفته چهارم خرداد

متقاضیان وام مسکن برای دریافت وام می توانند اوراق تسهیلات خریداری کرده بنابراین از بانک مسکن برای خرید خانه وام خریداری کنند.

اعتبار هر کدام از اوراق برای گرفتن وام 500 هزار تومان تعیین شده است. مزیت این روش آن است که نیازی به منتظر ماندن درصف انتظار نداشته و در نهایت برای دهک های کم درآمد تر به صرفه تر است.

در روز چهارشنبه 25 خرداد ماه قیمت هرکدام از این اوراق که در بازار خرید و فروش آن ها به دست می آید در حد 139 هزار و 600 تومان ثبت شد که در مقایسه با چهار شنبه هفته قبل افزایش اندکی داشته است.

از آن جا که سقف مجاز از نیمه سال گذشته دوبرابر شده و مجردین مجاز به دریافت وام تا سقف 240 میلیون تومان و متاهلین 480 میلیون تومان  هستند پس متقاضیان در تعداد مشخصی می توانند وام از بانک مسکن تهیه کنند.

یعنی آن که در روز چهار شنبه مجردین 78 میلیون تومان و متاهلین 134 میلیون تومان هزینه بابت اخذ سقف وام خود پرداخت کرده‌اند.

این در حالی است که در پایان هفته قبل یا توجه به سطح 137 هزار تومانی متوسط قیمت اوراق پایین تر بود.

مجموع هزینه پرداخت شده برای اخذ وام مسکن و مبلغ پرداختی در طول 12 سال کل مبلغی است که در ازای دریافت وام مسکن متقاضیان می پردازند. این هزینه ها نرخ سود وام مسکن را از میزان اسمی خود جدا می کند.

مسکن

نرخ سود وام مسکن  در کانال 27 درصد

نرخ سود اسمی وام مسکن در حد 17.5 درصد اعلام شده است. اما محاسبات نشان می دهد  با توجه به پرداخت دو هزینه توسط وام گیرندگان سطح نرخ سود از میزان اسمی فاصله گرفته و در ابتدای هفته به کانال 27 درصد وارد شد. در ادامه این کانال تداوم پیدا کرده و اکنون در مرز 27.3 درصد قرار گرفته است.

با این که در دو روز گذشته سطح معاملات در 6 هزار معامله بوده اما باز هم تحلیل ها علت اصلی رشد قیمت اوراق تسه را کمبود عرضه در مقابل تقاضای وام می داند.  به باور برخی تحلیل گران عدم پشتوانه مالی مناسب از سوی بانک مسکن می تواند عامل اصلی عدم عرضه اوراق در این بازار بوده و ازسوی دیگر دوبرابر شدن سقف وام دریافتی از نیمه دوم سال گذشته تاکنون موجب شدت تقاضا بوده است.