به گزارش اکوایران، صبح یکشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی  بررسی ماده ۷ طرح قانون بانک مرکزی آغاز شد و پیشنهاد افزودن عبارت «به ویژه حذف ربای بانکی» به سوگندنامه اعضای هیئت عالی تصویب شد.

در بند (د) این طرح آمده است: اعضای هیأت عالی باید در اولین جلسه هیأت عالی سوگند یاد کنند. متن سوگندنامه اعضای هیئت عالی به شرح زیر است: «بسم الله الرحمن الرحیم من در برابر قرآن مجید به خداوند بزرگ سوگند یاد می‌‌کنم که ضمن توجه مستمر به خطیر بودن وظیفه‌‌ای که برعهده من گذاشته شده است، در کلیه اظهارنظرها و تصمیم‌گیری‌های خود، مصالح ملت ایران، پیشرفت اقتصاد کشور، ترویج احکام نورانی اسلام در عرصه پول به ویژه حذف ربای بانکی، بانک و مالیه اسلامی مدون که در قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران مدون گردیده است و گسترش اخلاق و معنویت در تعاملات اقتصادی جامعه را در چهارچوب قانون اساسی مدنظر قرار دهم. منافع شخصی و فشارهای خارج از چهارچوب قانون، به‌هیچ‌وجه مرا از التزام به قوانین جمهوری اسلامی ایران و انجام وظایفی که شرعاً و قانوناً برعهده دارم، باز نخواهد داشت و حفظ محرمانگی اطلاعات و تصمیمات مطروحه و مأخوذه در هیات عالی را رعایت و از هرگونه منفعت طلبی و سودجویی شخصی و صنفی از آنها خودداری نمایم».

درج شورای پول و اعتبار به جای هیئت عالی تصویب نشد

به گزارش ایبنا، پس از قرائت متن ماده ۷ این طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران، محسن زنگنه، نماینده مجلس در مخالفت با بند الف ماده ۷ صحبت کرد و گفت که این طرح، استقلال بانک مرکزی را زیر سؤال می‌برد و بانک مرکزی را کاملا در اختیار رئیس‌جمهور قرار می‌دهد. وی همچنین اظهار کرد که این طرح به قدرت خلق پول بانکی وجاهت قانونی می‌دهد. این نماینده پیشنهاد داد که یا این ماده به کمیسیون برگردد و یا از هیئت عالی عقب‌نشینی شده و همان شورای پول و اعتبار برگردد.

پس از این اظهارات، علی صالح آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی به عنوان نماینده دولت در مخالفت با پیشنهاد زنگنه پشت تریبون آمد و گفت: در طرح جدید هیئت عالی با شورای پول و اعتبار متفاوت است و اختیارات بیشتری نسبت به شورای پول و اعتبار پیدا کرده است. در هیئت عالی چهار اقتصاددان تمام وقت حضور دارند و سیاستگذاری می‌کنند. وی درمورد استقلال بانک مرکزی یادآور شد: ساختار قبلی و فعلی تفاوتی ندارند. زمانی بانک مرکزی مستقل می‌شود که سیاست‌های پولی و مالی جدا شوند. تا زمانی که بودجه متکی به نفت است، استقلال امکان ندارد. او در پایان تصریح کرد: اگر ماده ۷ تصویب نشود، کل طرح جایگاه خود را از دست می‌دهد.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی هم به عنوان نماینده کمیسیون در مخالفت با پیشنهاد زنگنه توضیح داد: هیئت عالی کاملا با شورای پول و اعتبار متفاوت است. در هیئت عالی ۴ نفر متخصص به صورت تمام وقت در بانک مرکزی حضور دارند؛ بنابراین طرح جدید به ظرفیت تخصصی بانک مرکزی کمک می‌کند. پورابراهیمی هم درخواست کرد با پیشنهاد زنگنه مخالفت شود. در ادامه پیشنهاد زنگنه مبنی بر درج شورای پول و اعتبار به جای هیئت عالی با ۹۸ رای مخالف و ۸۷ رای موافق تصویب نشد.

ترکیب اعضای مجمع عمومی

نمایندگان مجلس در این جلسه پس از بررسی‌های لازم با ماده 5 طرح مذکور با 175 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در جلسه علنی موافقت کردند.
طبق ماده 5 طرح بانک‌داری اسلامی ؛ ارکان بانک مرکزی عبارت است از:

الف. مجمع عمومی
ب. هیأت عالی
پ. هیأت عامل
ت. هیأت نظار
ث. شورای فقهی

همچنین در ادامه نمایندگان با اکثریت آرا با ماده 6 طرح بانکداری اسلامی موافقت کردند.

در ماده 6 طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران آمده است؛

الف) اعضای مجمع عمومی بانک مرکزی عبارتند از:

1- رئیس جمهور (رئیس مجمع)
2- وزیر امور اقتصادی و دارائی
3- رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور
4- دو نفر اقتصاددان دارای حداقل پانزده (15) سال تجربه مرتبط، یک نفر به انتخاب رئیس جمهور. این افراد برای مدت چهار سال منصوب می‌شوند و عزل آنان قبل از اتمام مدت حکم، توسط مقام منصوب کننده امکان‌پذیر است. دو عضو ناظر کمیسیون های اقتصادی و برنامه، بودجه و محاسبات در هیات عالی بدون حق رأی و رئیس کل به عنوان دبیر مجمع بدون حق رأی در جلسات شرکت می کنند.

ب) وظایف مجمع عمومی بانک مرکزی به‌شرح زیر است:

1- انتخاب اعضای هیأت نظار به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارائی
2- بررسی و تصویب صورت‌های مالی بانک مرکزی
3- اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش‌های هیأت نظار
4- تصویب بودجه و تفریغ بودجه بانک مرکزی
5- سایر وظایفی که به موجب این قانون بر عهده مجمع عمومی بانک مرکزی قرار داده شده است.