ذخایر ارزی بانک مرکزی ترکیه در هفته گذشته، بدون احتساب معاملات سوآپ، با 9 میلیارد دلار کاهش به 55.7 میلیارد دلار رسید. اعداد و ارقام نشان می دهد که این بانک در هفته گذشته فروش های سنگین و پنهانی را برای کاهش نرخ ارز انجام داده است. دارایی 55 میلیارد دلاری پایین تر حد ذخایر ترکیه در دهه اخیر به شمار می رود.

ترکیه در ماه های اخیر به دلیل تغییر رویکرد در سیاست پولی و اصرار اردوغان در کاهش نرخ بهره با نوسان ارزی روبرو بوده است. این نوسان موجب شد نرخ برابری لیر در برابر دلار سقوط زیادی داشته باشد.در روز 30 آذر دولت با اعلام طرح یک شبه بخشی از این سقوط را جبران کرد.

در روزهای اخیر بحث های زیادی در باره تقویت لیر و کاهش نرخ دلار مطرح شد حال بانک مرکزی ترکیه  از تغییر ارقام ذخیره خبر داد.

گزارش های نشان می دهد در این مدت خالص ذخایر بانک با کاهش 3.6 میلیارد دلاری از 12.2 میلیارد دلار به 8.6 میلیارد دلار رسیده است. این رقم  بدون احتساب ارز و طلای موجود در بانک به عنوان بدهی و وام، خالص ذخایر بدون در نظر گرفتن سوآپ با کاهش 9 میلیارد دلاری به 55.7 میلیارد دلار در هفته گذشته کاهش یافت.

اعداد و ارقام نشان می دهد که دلیل کاهش ذخایر ارزی بانک مرکزی در هفته گذشته بواسطه دخالتی پنهان و سنگین در بازار ارز برای کاهش نرخ ارز بوده است.

این در حالی است که نورالدین نباتی وزیر خزانه داری و دارایی هفته گذشته گفته بود که به دلیل فروش ارز از سوی شهروندان، نرخ ارز کاهش یافته است، اما در هفته گذشته سپرده های ارزی شهروندان یک میلیارد و 184 میلیون دلار افزایش یافته است بنابراین فروش زیادی از طرف شهروندان عادی انجام نشده است.

با تعدیل اثر برابری، این افزایش 1 میلیارد و 458 میلیون دلار بود. در این زمینه، سپرده‌های ارزی اشخاص حقیقی 136 میلیون دلار کاهش و سپرده‌های ارزی شرکت‌ها و موسسات یک میلیارد و 594 میلیون دلار رشد نشان می دهد.

اظهارات نورالدین نباتی وزیر خزانه داری و دارایی که در هفته گذشته از 4 شبکه مختلف تلویزیونی به صورت زنده روی آنتن می رفت، مبنی بر کاهش نرخ ارز در 30 آذرماه، علامت سوال را ایجاد کرد.

نباتی در پخش بعدی با بیان اینکه آن شب ابتدا مداخله ارزی صورت نگرفت، گفت: آیا ترکیه اینقدر کشور دست و پا چلفتی است که خودش بنشیند و اتفاقات را ببیند و از همه ابزاری که در اختیار دارد استفاده مثبت نکند. خیر؟" نباتی در برنامه زنده ای که دیروز حضور داشت، گفت: «آن شب هیچ مداخله مستقیم و غیرمستقیمی صورت نگرفت. شهروندان وارد یک مسابقه شدند و تمام تلاش خود را برای تقویت واحد پولی خود انجام دادند.»

آمار خروج سرمایه های خارجی 

داده های بانک مرکزی ترکیه نشان می دهد که خارجی ها در هفته گذشته 570 میلیون دلار از بازار سهام و 97 میلیون دلار از بازار اوراق قرضه خارج کردند.