دکتر پویا ناظران اقتصاددان در سخنرانی با مقایسه صنعت بانکداری در ایران و آمریکا نشان داده که بانکداری در ایران در حال تکرار تجربه ای است که صنعت خودرو به آن گرفتار شده است. صنعت خودرو در ایران با حمایت تعرفه ای دولت همراه شد اما در ازای این حمایت تن به قیمت گذاری دولتی داد نتیجه چنین سیاستی وضعیتی هست که اکنون بر کیفیت این صنعت حاکم است.
ناظران در سخنرانی خود با اشاره به وضعیت صنعت بانکداری در ایران اعتقاد دارد: بانکداری ایران به جهت مقررات ناظر حداقل ربع قرن از دنیا عقب است شاهد او تفاوت بسیاری از مفاهیم، ساختار ترازنامه و روش های مقابله با ریسک در ایران و دنیا است.
او در سخنرانی خود به یک نکته اشاره دارد:چرا با وجود آنکه نظام بانکی آمریکا کاملا خصوصی است اما نرخ تورم در اقتصاد این کشور بسیار پایین تر از ایران است اما در ایران بانک ها متهم ایجاد تورم هستند؟
ناظران یکی از دلایل این تفاوت را در اعتبار سنجی و قاعده گذاری عنوان و اظهار می کند: در دنیا با اعتبار سنجی وام ها به هدف اصابت می کند اما در ایران در غیبت این نظام، وام ها مشخص نیست چگونه تخصیص یابد.
به گفته ناظران دلیل نبود اعتبار سنجی در ایران به مداخله دولت در اقتصاد باز می گردد و تا زمانی که این رویکرد وجود دارد نمی توان اعتبار سنجی را برپا کرد. 
ناظران به وزیر امور اقتصادی و دارایی توصیه کرد به جای دستور برای اعتبارسنجی بهتر است الزامات و مقدمات آن را فراهم  و کار را ریشه ای و از قوانین شروع کنید.
راهکارهای او برای اصلاح نظام بانکی و تفاوت بانکداری ایران و آمریکا را تماشا کنید.