به گزارش اکوایران، رشد نقدینگی اصلی‌ترین بخش تورم‌زا در فرآیند بانکی یک کشور است. اما تورم‌زایی نقدینگی به ترکیب تشکیل‌دهنده آن نیز ارتباط دارد. هرچه سهم پول از رشد نقدینگی بیشتر شود می‌توان انتظار داشت حرارت تورم در کشور افزایش یافته و هرچه این پول در سپرده‌های بلندمدت به عنوان شبه پول نگهداری شود تورم را از حرارت انداخته و به کنترل آن کمک می‌کند.

با توجه به آمارهای بانک مرکزی از نقدینگی و اجزای آن از ابتدای سال ۱۳۹۱ تا فروردین سال ۱۴۰۳ می‌توان مشاهده کرد که سهم پول و شبه پول در رشد نقدینگی نوسانات زیادی را تجربه کرده اما در نهایت در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ به سمت کاهش سهم پول حرکت کرده است. به همین جهت انتظار می‌رود با کاهش سهم پول از رشد نقدینگی کنترل تورم برای بانک مرکزی در دسترس‌تر شود.

030315

سه نقطه عطف در بررسی روند سهم شبه پول

آمارهای نقدینگی و اجزای آن از سال ۱۳۹۱ تا فروردین ۱۴۰۳ نشان می‌دهد سهم شبه پول در رشد نقدینگی سه مقطع زمانی مهم را تجربه کرده است.

مقطع زمانی اول مربوط به سال ۱۳۹۳ بوده است. در این سال برای اولین بار در ۱۳ سال اخیر سهم شبه پول در رشد نقدینگی یک قله مهم را به ثبت رسانده و بخش زیادی از آن را به خود اختصاص داده است.

در ادامه این روند دومین مقطع زمانی مهم در مربوط به انتهای سال ۹۳ تا میانه سال ۹۴ بوده است. بررسی این بازه زمانی نشان می‌دهد سهم پول در رشد نقدینگی در این بازه زمانی منفی بوده تمام رشد نقدینگی به صورت شبه پول بوده است. شواهد نشان می‌دهد در این بازه زمانی نرخ سود حقیقی مثبت بوده و تورم سالانه به سمت تک رقمی شدن حرکت کرده است. لذا به وضوح می‌توان اثر کنترل تورم را در این بازه زمانی مشاهده کرد.

سومین و آخرین مقطع زمانی حائز اهمیت مربوط به میانه سال ۱۴۰۰ بوده که رشد نقدینگی رکورد ۱۳ ساله خود را ثبت کرده اما بیشترین سهم در رشد این نقدینگی مربوط به شبه پول بوده است. در این بازه زمانی سهم پول در رشد نقدینگی نزولی بوده و بیشتر پول به صورت بلوکه شده در سپرده‌های بلندمدت درآمده است.

وضعیت تورم در سال ۱۴۰۳

بررسی سهم پول و شبه پول در رشد نقدینگی حاکی از آن است که تقریبا از نیمه اول سال ۱۴۰۲ رشد نقدینگی نزولی شده و همزمان با کاهش رشد نقدینگی، سهم پول در رشد نقدینگی نیز کاهش پیدا کرده است. به بیان دیگر از نیمه اول سال ۱۴۰۲ تا فروردین ۱۴۰۳، رشد پول و شبه پول در اقتصاد کاهش پیدا کرده و میزان اضافه شده به نقدینگی بیشتر در حساب‌های بلندمدت مانده و کمتر به جریان اقتصاد وارد شده است.

به همین دلیل می‌توان انتظار داشت با ادامه این روند در سال جدید تورم به میزان بیشتری تحت کنترل بانک مرکزی درآید و تورم سالانه تا انتهای سال به مسیر نزولی خود ادامه دهد.