به گزارش اکوایران، بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود آماری از وضعیت تامین ارز مورد نیاز کشور ارائه کرده است. بر اساس این گزارش، از ابتدای امسال تا پایان 8 تیر ماه، مجموعا حدود 17 میلیارد دلار ارز تامین شده که حدود 9 میلیارد دلار آن برای کالاهای تجاری و بازرگانی و 3 میلیارد دلار آن برای واردات در مقابل صادرات بوده است. همچنین، 345 میلیون دلار نیز به واردات خدمات تخصیص داده شده است. در کنار این نیازها، نزدیک به 4 میلیارد دلار نیز به واردات کالاهای اساسی و دارو اختصاص داده شده که نرخ تبدیل آن در داخل کشور 28 هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده است.

030409

تامین 17 میلیارد دلار ارز مورد نیاز کشور

طبق تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی، از ابتدای فروردین 1403 تا پایان 8 تیر ماه، مجموعا 17 میلیارد و 417 میلیون دلار ارزی که مورد نیاز کشور بوده توسط بانک مرکزی فراهم شده است. این رقم مربوط به واردات 4 دسته کالا و خدمات است. یکی از این دسته‌ها، کالاهای تجاری  و بازرگانی است که برای تامین آن‌ها 9 میلیارد و 877 میلیون دلار ارز تخصیص داده شده است. دسته دیگر، واردات در مقابل صادرات است که برای اجرای آن 3 میلیارد و 220 میلیون دلار ارز در نظر گرفته شده است. برای واردات خدمات نیز مجموعا 345 میلیون دلار ارز تامین شده است.

030409

کالاهای اساسی و دارو

طبق گزارش بانک مرکزی، از ابتدای امسال تا انتهای هشتم تیر ماه، مجموعا 3 میلیارد و 975 میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یافته است. از این رقم، 3 میلیارد و 254 میلیون دلار صرف واردات کالاهای اساسی و کشاورزی شده است. این اقلام شامل گندم، دانه‌های روغنی، نهاده‌ها و مواردی از این قبیل شده است. 721 میلیون دلار نیز صرف واردات دارو و تجهیزات پزشکی شده است. نرخ تبدیل هر دو گروه کالای اساسی و دارو به ریال، 28 هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده است.

030409

تامین ارز موردنیاز صنایع

به طور کلی، ارز مورد نیاز صنایع در 6 گروه دسته‌بندی شده و برای آن‌ها مجموعا 13 میلیارد و 97 میلیون دلار ارز تخصیص داده شده است. مشمولان دریافت این وجه یا ارز را به صورت نیمایی دریافت کرده‌اند یا واردات در مقابل صادرات داشته‌اند.

از میان 6 گروه مورد نظر، بیش‌ترین تخصیص ارز نیما مربوط به تجهیزات برقی و الکترونیکی بوده که یک میلیارد و 648 میلیون دلار ارز به آن اختصاص یافته است. کمترین مورد نیز 438 میلیون دلار به منظور واردات منسوجات و پوشاک ثبت شده است.

همچنین، گروه «سایر» که شامل اقلامی است که در 5 گروه دیگر جای نگرفته،‌ بیش‌ترین میزان واردات در مقابل صادرات را با رقم یک میلیارد و 74 میلیون دلار ثبت کرده‌اند.

در نهایت، در مجموع ارز نیمایی تخصیص داده شده 9 میلیارد و 877 میلیون دلار و ارز حاصله از واردات در مقابل صادرات، 3 میلیارد و 220 میلیون دلار برآورد شده است. بر این اساس، همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد ارز تخصیص داده شده به حوزه صنعت به 13 میلیارد و 97 میلیون دلار رسیده است.