به گزارش اکوایران، رئیس کل بانک مرکزی در سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی، تازه‌ترین آمارها از رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد. طبق آمارها روند صعودی در رشد نقدینگی که از ابتدای سال جاری آغاز شده همچنان به روند خود  ادامه داده و در مرداد ماه امسال به بیش از ۲۷ درصد رسیده است.

این درحالی است که رشد نقدینگی اعلام شده در مرداد ماه امسال از خرداد سال گذشته تا کنون بالاترین سطح را تجربه کرده است.

البته رئیس کل بانک مرکزی در این همایش تاکید داشت که با سیاست‌های پولی انقباضی مانع از افزایش رشد نقدینگی تا پایان سال خواهد شد و رشد نقدینگی را در کانال ۲۰ درصد تثبیت خواهد کرد.

030620

رشد نقدینگی به ۲۷.۵ درصد رسید

بررسی روند رشد نقدینگی در کشور نشان می‌دهد در مهر ماه سال ۱۴۰۰ بیشترین سطح رشد نقدینگی در کشور وجود داشته که با سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی به مرور رشد نقدینگی کاهشی شده است. طبق آمارها رشد نقدینگی در مهر ۱۴۰۰ معادل ۴۲.۸ درصد بوده که تا فروردین سال جاری روند کاهشی را تجربه کرده است به طوریکه در فروردین ۱۴۰۳ به سطح ۲۴.۱ درصد رسیده است.

از آنجایی که رشد نقدینگی می‌تواند متغیر اساسی برای ایجاد تورم در کشور باشد، بانک مرکزی با اجرای سیاست‌های پولی انقباضی جلوی رشد نقدینگی را گرفته و تورم را کنترل کرده است.

اما از فروردین ماه امسال رشد نقدینگی از کانال کاهشی خود خارج شده و روندی صعودی به خود گرفته است. این روند صعودی در تا مرداد ماه سال جاری نیز ادامه یافته و بر اساس گفته‌های رئیس کل بانک مرکزی رشد نقدینگی در مرداد امسال به سطح ۲۷.۵ درصد افزایش یافته است.

با وجود اینکه رئیس کل بانک مرکزی به تداوم سیاست‌های انقباضی تاکید داشته باید دید روند رشد نقدینگی در کشور به مسیر صعودی خود ادامه می‌دهد یا در همین کانال تثبیت شده و کاهشی خواهد شد.