به گزارش اکوایران: علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو، در جلسه صبح امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به درخواست دولت به منظور بررسی لایحه دوفوریتی الحاق یک بند به تبصره (۵) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، به کم شدن ناترازی‌های صنعت برق کشور با شروع دولت سیزدهم اشاره کرد و عنوان کرد که به منظور رفع بخش دیگر از این ناترازی‌ها، اقدامات مناسبی با کمک مجلس انجام شده است. او در ادامه تحصیح کرد که در تابستان 1400 با وجود حجم گسترده خاموشی که در بخش خانگی داشتیم، 48 میلیارد کیلووات ساعت برق تامین شد. البته خاموشی‌های تا ۳ نوبت در روز بصورت برنامه‌ریزی شده داشتیم و در بخش‌های کشاورزی و صنعت نیز با شرایط نامطلوبی مواجه شدیم.

محرابیان در ادامه به تامین شدن 36 میلیارد کیلووات در بخش صنعت در تابستان 1400اشاره کرد و عنوان کرد که در تامین برق بخش خانگی با اقدامات تشویقی نظیر طرح پاداش صرفه جویی و همکاری مردم علی رغم اضافه شدن ۲ میلیون مشترک جدید، ۲ میلیارد کیلووات ساعت کاهش مصرف برق داشتیم و در بخش صنعت، تامین برق از ۳۶ میلیارد به ۴۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون کیلووات ساعت رسید و برای اولین بار تامین بخش صنعت از بخش خانگی پیشی گرفت.

او با پر هزینه خواندن صنعت برق گفت: در این صنعت، اصلاح قیمت‌ها حائز اهمیت است و با قوانینی که وضع شده است کار با رویکرد عدم فشار روی اقشار جامعه شروع شده است به گونه‌ای که اصلاح قیمت‌ها به هیچ وجه منتج به افزایش قیمت مصارف زیر الگو و بخش هایی نظیر کشاورزی نشده است و حتی هزینه‌های بخش‌هایی نظیر بخش‌های حمایتی به صفر رسیده است.

وزیر نیرو از بدهی‌های سنواتی صنعت برق که حدود 100 همت است، خبر داد و عنوان کرد که بر اساس قوانین موضوعه به ویژه موادی از قوانین مانع زدایی از صنعت برق و قانون حمایت از صنعت برق و قانون هدفمند سازی یارانه‌ها، مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی فروش با قیمت تمام شده که توسط سازمان حسابرسی کل کشور تعیین شده باید به صنعت برق کشور پرداخت شود. این رقم بدهی وزارت نیرو به مجموعه نیروگاه‌ها، پیمانکاران و همینطور مجموعه‌های مختلف کشور است.