به گزارش اکوایران، در کانون توجه، پیشرو گزارش های درآمدی، پیشگام خودروهای الکتریکی تسلا است که فصل گزارش را از چهارشنبه آغاز می کند. تسلا بخشی از "Magnificent Seven" است، گروهی که شامل اپل، مایکروسافت، آلفابت، آمازون، انویدیا و متا پلتفرم‌ها نیز می‌شود که در سال جاری رونق بازار سهام ایالات متحده را رهبری کردند. این گروه پر ستاره، که سهام آنها بین 40 تا 200 درصد افزایش یافته، مسئول تقریباً کل رشد S&P 500 است. با چنین رشد بالایی، هر گونه عملکرد ضعیف می تواند ضربه شدیدی به شاخص های سهام وارد کند.

در همین حال، دیگر بازیگران اصلی مانند بانک آمریکا، گلدمن ساکس، جانسون اند جانسون، نتفلیکس و فیلیپ موریس نیز قرار است گزارش های سه ماهه خود را منتشر نمایند و سرمایه‌گذاران را نگران نگه دارند.

پیش‌بینی می‌شود در بخش اقتصاد داخلی، داده‌های خرده‌فروشی ایالات متحده برای ماه ژوئن، که قرار است روز سه‌شنبه منتشر ‌شود، افزایش 0.5 درصدی را گزارش دهند، که با تقویت فروش خودرو و جایگاه‌های بنزین، تصویری از تقاضای مصرف‌کننده انعطاف‌پذیر را ترسیم خواهند نمود. شاخص‌های بخش مسکن، در کنار داده‌های مربوط به فعالیت‌های تولیدی و مطالبات بیکاری، نیز در کانون توجه قرار خواهند گرفت.

در سوی دیگر اقیانوس آرام، چین با کندی اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، زیرا به نظر می رسد بهبودی پس از همه گیری آن رو به کاهش است که این مسئله انتظارات برای اقدامات محرک قریب الوقوع پکن را تقویت می کند. کاهش بیشتر از انتظار داده های صنعتی چین موجب شد تا بازارهای اروپایی روز چهارنشبه را خیلی محتاطانه آغاز کنند.

در همین حال، بانک مرکزی انگلیس به‌دقت داده‌های تورم بریتانیا را که قرار است در روز چهارشنبه منتشر شود، زیر نظر دارد که می‌تواند به شدت بر اندازه افزایش بعدی نرخ بهره تأثیر بگذارد. در حالی که انتظار می‌رود شاخص کل قیمت تعدیل شود، فشارهای تورمی مداوم، به ویژه در بخش خدمات، می‌تواند بانک مرکزی را به سمت افزایش شدیدتر نرخ در ماه آگوست سوق دهد.

در نهایت، بازارهای نفت در حال آماده شدن برای صعود دیگری هستند، زیرا کاهش تورم، اختلالات عرضه و برنامه‌هایی برای پر کردن مجدد ذخایر استراتژیک ایالات متحده زیربنای قیمت‌ها هستند. به گفته راب هاورث از مدیریت ثروت بانک ایالات متحده، علیرغم یک شکست جزئی در روز جمعه به دلیل تقویت دلار و رزرو سود توسط معامله گران، قیمت نفت ممکن است "بالاتر" شود.

این در حالی است که طلا با شکستن خط گردن الگوی سر و شانه معکوس خود روند نزولی اش در تایم فریم روزانه را به پایان رسانده و دور جدیدی از صعود را آغاز نموده است. بنظر می رسد که ادامه کاهش تورم و افزایش گمانه زنی ها در خصوص پایان سیاست افزایش بیشتر نرخ های بهره می تواند برای مدتی در جهت مطلوب خریداران محرک قیمت فلز زرد در بازارها باشد.

مهم ترین رویدادهای بازار چهارشنبه

در ساعت 16:00 روز چهارشنبه، چندین داده کلیدی در ایالات متحده و کانادا منتشر خواهد شد. برای ایالات متحده، افزایش در شاخص های خرده فروشی اصلی و خرده فروشی می تواند نشان دهنده تقویت بخش مصرف کننده باشد که به طور بالقوه بر شرایط پایدار اقتصادی صحه می گذارد و می تواند جلوی ریزش دلار را لااقل در کوتاه مدت بگیرد. ارقام تولید صنعتی ایالات متحده نیز منتشر خواهد شد. افزایش شاخص های تولید صنعتی هم می‌تواند نشان‌دهنده یک بخش صنعتی قوی‌تر باشد که حمایت بیشتری از دلار آمریکا فراهم می‌کند.

برای کانادا، انتشار ارقام Core CPI و CPI یا همان گزارش های تورمی را انتظار داریم که می تواند بر دلار کانادا تأثیر بگذارد. اگر این اعداد نشان دهنده نرخ تورم بالاتر از حد انتظار باشد، ممکن است بر بانک کانادا فشار وارد کند تا سیاست های پولی را سخت تر کند که احتمالاً دلار کانادا را تقویت می کند. برعکس، اگر شاهد این باشیم که تورم در کانادا هم در یک روند نزولی قرار گرفته می توان انتظار داشت که واکنش میکسی را در دلار کانادا مشاهده کنیم. شاخص قیمت مواد خام (RMPI) نیز منتشر خواهد شد. افزایش می‌تواند هزینه‌های ورودی بالاتری را برای کسب‌وکارها نشان دهد، که می‌تواند بسته به احساسات گسترده‌تر بازار، بر دلار کانادا تأثیر بگذارد.


 

علی مرتضوی مدیر تحلیل شرکت بین المللی اینوسلو – مطالب بیشتر را اینجا ببینید.