به گزارش اکو ایران، در هفته پایانی دی ماه بازار فیزیکی بورس کالای ایران میزبان عرضه بالغ بر 86 هزار تن محصولات پلیمری و 34 هزار تن محصولات شیمیایی بود که در نهایت این حجم عرضه به فروش 69 هزار تن محصول پلیمری و حدود 20 هزار تن محصول شیمیایی از این بازار انجامید. به این ترتیب در هفته منتهی به روز اول بهمن ماه حدود 9 درصد بر حجم معاملات زیر گروه پلیمری نسبت به هفته قبل افزوده شد اما از حجم معاملات گروه شیمیایی حدود 34 درصد کاسته شد.

Untitled

بازگشت محدود رونق به معاملات پلیمری‌ها

اگرچه ظرف هفته اخیر بر حجم معاملات پلیمری‌ها نسبت به هفته منتهی به 24 دی ماه افزوده شد، اما همچنان حجم معاملات در این بخش کمتر از حجم معاملات هفتگی ظرف هفته‌های گذشته و حتی کمتر از میانگین حجم معاملات هفتگی ظرف سال جاری بود. میانگین حجم فروش محصولات پلیمری از رینگ صنعتی بورس کالای ایران از ابتدای امسال حدود 71 هزار تن (بدون در نظر گرفتن داده پرت) است. در این شرایط صنایع تکمیلی با برآورد کاهش نرخ ارز در انتظار افت قیمت پایه محصولات پلیمری بوده و از همین رو همچنان ذهنیت تعویق خرید میان معامله‌گران این بخش به چشم می‌خورد.

قیمت پایه عرضه اغلب محصولات پلیمری در عرضه هفته قبل یعنی هفته پایانی دی ماه نسبت به نرخ پایه هفته منتهی به 24 دی کاهشی بود. ظرف این بازه زمانی، نرخ دلار معیار بورس کالا 0.2 درصد کاهش داشت و این موضوع زمینه عقبگرد قیمتی بهای پایه محصولات پلیمری را مهیا کرد؛ البته افت نرخ پایه در اغلب محصولات محدود بود و شاید بتوان همین عقب‌نشینی محدود به امید افت بیشتر نرخ در هفته‌های بعد را دلیل قرار گرفتن حجم معاملات در کمتر از حجم معیار تلقی کرد.

در حالی که نرخ پایه اغلب محصولات پلیمری در هفته گذشته کاهشی بود، بهای پلی‌اتیلن ترفنالات بطری، پلی اتیلن سنگین فیلم، پلی پروپیلن نساجی و پلی استایرن مقاوم و معمولی با رشد نرخ متاثر از افزایش قیمت جهانی این محصولات روبرو شد.

رکود معاملات شیمیایی افزوده شد

میانگین حجم معامله هفتگی محصولات شیمیایی در بازار فیزیکی بورس کالا  ظرف 10 ماه سپری شده از سال جاری برابر 32 هزار تن محصول بوده است؛ در این شرایط فروش حدود 20 هزار تن محصول شیمیایی در این بازار رقمی به مراتب کم تلقی می‌شود. افزایش قابل ملاحظه قیمت پایه عرضه اغلب محصولات شیمیایی در عرضه هفته جاری مهم‌ترین دلیل عقب‌نشینی خرید این محصول در رینگ صنعتی بورس کالای ایران بود. اگرچه نرخ ارز نیمایی به‌عنوان یکی از پارامترهای تعیین‌کننده قیمت پایه رو به کاهش گذاشته اما صعود مجدد نرخ گاز طبیعی در کشورهای اروپایی زمینه افزایش قیمت محصولات شیمیایی را در بازارهای جهانی و به تبع بازار داخلی فراهم کرده است. در این شرایط صنایع تکمیلی فعال در این بخش تعویق خرید به امید کاهش قیمت در عرضه‌های بعدی را ترجیح می‌دهند.