به گزارش اکوایران، کمبود نیروی کار در شرکت‌های معدنی فعال در استرالیا روز به روز جدی‌تر می‌شود؛ این چالش نه‌تنها شرکت‌های معدنی استرالیایی را تحت شعاع قرار می‌دهد که با توجه به سهم بالای این کشور در تولید مواد معدنی مختلف از جمله سنگ‌آهن، مس، زغال‌سنگ، سرب، روی و... می‌تواند بر زنجیره تامین جهانی اثرگذار شده و بازار فلزات پایه را با کمبود جدی روبرو کند.

بخشی از کمبود نیرو کار در استرالیا متاثر از اوج‌گیری مجدد کرونا در این کشور و کاهش تمایل کارگران معدن برای فعالیت در برهه‌های زمانی خطرناک است؛ در این شرایط وضع حقوق‌های بیکاری از سوی دولت این کشور، این حق را برای کارگران به وجود آورده تا در این مواقع دست از کار کشیده و در قرنطینه زندگی کنند.

البته شیوع گسترده کرونا تنها یکی از دلایل کمبود نیروی کار در معادن استرالیا است؛ بدرفتاری با معدنکاران عامل دیگری است که باعث شده کارگران کمتری حاضر به ادامه همکاری با شرکت‌های بزرگ معدنی فعال در این کشور از جمله ریوتینتو باشند.

بررسی وضعیت کارگران ریوتینیتو با دستور مدیرعامل

در روز اول فوریه گزارشی جامع از وضعیت کارگران معادن تحت بهره‌برداری ریوتینتو منتشر شد؛ این گزارش به سفارش استاشولم، مدیرعامل ریوتینتو تهیه شده، و می‌تواند به شکل دقیق‌تری دلایل کمبود نیروی کار در معادن استرالیا را مشخص می‌کند.

استاشولم به رویترز گفت: به عنوان مدیر عامل، اکنون به آنچه در معادن ما رخ می‌دهد واقف هستم و خود را موظف به رسیدگی می‌دانم.

این گزارش توسط یک موسسه خارجی (غیراسترالیایی) تهیه شده و در آن تقریبا با یک چهارم کل کارکنان ریوتینتو در بخش‌های مختلف صحبت شده است. نتیجه این گزارش‌ تکان‌دهنده و نشان از رفتار جنسیت‌زده، نژادپرستانه، قلدری و توهین با بخش قابل توجهی از جامعه کارگران معدن است. رفتارهایی آزاردهنده که متاسفانه تبدیل به فرهنگ کار در این بخش شده است.

در تمام دنیا از کار در معدن به‌عنوان سخت‌ترین شغل یاد می‌شود؛ معدنچیان اغلب ساعت‌های طولانی در محیط‌های سخت هفته‌ها کار می‌کنند؛ کار در معادنی که در فاصه زیادی از شهرها واقع شده‌اند به مراتب دشوارتر است، چرا که در نهایت معدنکاران باید برای استراحت در کمپ‌های کوچک با حریم خصوصی کم زندگی کنند.

در زمان کوتاهی پس از انتشار این گزارش سرمایه‌گذاران در این معادن به آن واکنش نشان داده و خواستار توقف آزار در معادن شدند.

کامیل سیمئون، مدیر سرمایه گذاری در abrdn، که جزو سرمایه‌گذاران برتر شرکت‌های معدنی است در واکنش به گزارش منتشر شده از ریوتینتو گفت: ما می‌خواهیم هر گونه عادی‌سازی نسبت به اعمال تبعیض‌آمیز و آزار جنسی در محیط کار معادن از میان برود و تقریبا همانگونه که همه معادن رویکرد مرگ و میر صفر را دنبال می‌کنند، رویکرد آزار صفر نیز با جدیت دنبال شود.

فرار کارگران از معادن

با این وجود به نظر می‌رسد که توجه رسانه‌ها و موسسات غیرانتفاعی به این موضوع می‌تواند به بهبود وضعیت معدنکاران در سال‌های آینده کمک کنند. البته بخشی از این تغییر رفتار نیز ناشی از چالش کمبود نیروی کار در معادن بوده و درواقع این کمبود باعث شده تا سرمایه‌گذاران برای عدم توقف فعالیت به بهبود وضعیت کارگران معادن روی آورند. داده‌های اطلاعاتی منتشر شده از ایالات متحده آمریکا، کانادا و استرالیا به کاهش افراد متقاضی فعالیت در معادن این کشورها ظرف سال‌های اخیر حکایت دارد. در این گزارش‌ها تاکید شده برخورد خصمانه با زنان و رنگین‌پوستان باعث شده تا از متقاضیان کار در معادن در این اقشار نیز کاسته شده و این صنعت با چالش جدی روبرو شود.

تامین امنیت و رفاه کارگران معدن لازمه استمرار حیات معدنکاری

در کنار این موارد، کارگران ریوتینتو در صحبت‌های خود به کاهش بهره‌وری به دلیل استرس و اضطراب ناشی از احتمال آزار جسمی و جنسی نیز اشاره کرده‌اند.

کتی مهنرت از آلی انرژی، یک گروه شبکه‌ای که کارگران را با شرکت‌های صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر مرتبط می‌کند، می‌گوید: سایر شرکت‌ها باید این را به عنوان سیگنالی در نظر بگیرند که عنصر انسانی را نمی‌توان نادیده گرفت.

بنابراین اگر شرکت‌ها به فکر استمرار حیات و سودآوری خود هستند باید رفاه و امنیت کارکنان خود را نیز مد نظر قرار دهند.

برابری جنسیتی در فرصت‌های شغلی معادن

برابری جنسیتی در میان کارکنان زن و مرد موضوع دیگری است که ظرف سال‌های اخیر مطرح شده است. در حال حاضر زنان 19 درصد از نیروی کار ریو را  تشکیل می‌دهند. سهمی که ظرف سال‌های اخیر رو به افزایش گذاشته است.

افزایش استفاده از کارگران زن در معادن استرالیا ظرف سال‌های اخیر مطرح شده و این موضوع رو به افزایش است. بی‌اچ‌پی بیلتون از جمله شرکت‌های معدنی بزرگ دنیا است که بخش عمده‌ای از فعالیت این شرکت در استرالیا واقع شده است. این معدنکار برتر جهانی هدف بلندپروازانه برابری جنسیتی در تعداد نیروهای کاری خود را تا سال 2025 دنبال می‌کند.