به گزارش اکوایران تنش میان روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد، نیروهای روسی در امتداد مرز اوکراین استقرار یافته و نیروهای آمریکایی نیز در شرق اروپا موضع گرفته‌اند؛ این درگیری می‌تواند بازار کامودیتی‌ها از جمله انرژی، فلزات و مواد غذایی را تحت شعاع قرار دهد.  

تهدید انرژی ادامه‌دار می‌شود

روسیه حدود 35 درصد از گاز طبیعی اروپا را تامین می‌کند. این منابع از طریق خط لوله نورد استریم 1 که از اوکراین عبور می کند، تامین می‌شود. خط لوله نورد استریم 2 مسیر جدیدی است که گاز را از روسیه به آلمان منتقل می‌کند، این پروژه قرار بود تا سپتامبر 2021 تکمیل شود، اما پیش از اتمام به دلیل تنش‌های سیاسی متوقف شد. بروز تنش میان روسیه و اوکراین می‌تواند بر تامین پایدار گاز اروپا اثرگذار شده و نرخ انرژی را در این کشورها تحت شعاع قرار دهد. ظرف یک سال اخیر قیمت گاز طبیعی در اروپا 5 برابر شده است. این موضوع علاوه بر فشار بر مصرف‌کننده به توقف تولید برخی واحدهای صنعتی در اروپا به دلیل کمبود انرژی و غیر اقتصادی شدن تولید منجر شده است.

ظرف ماه‌های گذشته واحدهای متعدد ذوب آلومینیوم در اروپا به دلیل صعود نرخ انرژی و غیر اقتصادی شدن، تولید را متوقف کرده یا کاهش داده‌اند. بحران انرژی در چین و اروپا ظرف سال 2021 به کاهش 4 میلیون تنی تولید این محصول منجر شد.

تحریم‌های احتمالی بازار را به کدام سمت می‌برد؟

آمریکا و بریتانیا تهدید کرده‌اند که در صورت بروز جنگ میان روسیه و اوکراین، تحریم‌های اقتصادی جدی علیه روسیه وضع می‌کنند. موسسه متال ماینر، با بررسی اثرات تحریم‌های شرکت آلومینیومی روسال در سال 2018 به بررسی اثرگذاری این دور از تحریم‌ها بر بازار پرداخت. روسیه در سال 2020 حدود 3.6 میلیون تن آلومینیوم تولید کرد، این کشور دومین تولیدکننده بزرگ آلومینیوم در جهان است. تحریم صنعت آلومینیوم روسیه در سال 2018 این بازار را با اختلال در عرضه روبرو کرد. حتی اگر در این برهه زمانی تحریم مستقیمی بر بخش آلومینیوم اعمال نشود، این تحریم می‌تواند تجارت را دشوار کرده و از این منظر زمینه توقف تولید را فراهم کند. این موضوع به نوبه خود می‌تواند قیمت‌های آلومینیوم را که در حال حاضر نیز در سطوح بالایی قرار دارد، افزایش بیشتری دهد. در حال حاضر، لایحه تحریم روسیه از سوی آمریکا در دست مذاکره در مجلس سنا این کشور است.