به گزارش اکوایران روغن‌های گیاهی همچون روغن سویا سردمدار صعود قیمتی در بخش کالاهای کشاورزی ظرف ماه ژانویه بودند. به گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO)، صعود نرخ روغن‌ در اولین ماه از سال 2022 به افزایش کلی شاخص قیمت مواد غذایی فائو منجر شد.

شاخص مواد غذایی فائو در ماه ژانویه به 135.7 واحد رسید که این رقم نسبت به نرخ آن در ماه قبل یعنی دسامبر 2021 رشدی 1.1 درصدی داشت.

ابوبکر بن بالحسن (Boubaker Ben-Belhassen) مدیر بخش بازار و بازرگانی فائو، گفت: کاهش صادرات در کنار سایر محدودیت‌های طرف عرضه، به ویژه کمبود نیروی کار و آب و هوای نامساعد، باعث شده تا نرخ روغن نباتی به رکورد قیمتی خود برسد. در این شرایط نگرانی‌هایی نسبت به حفظ این سطوح بالای قیمتی برای بازه میان و بلند مدت وجود دارد.

شاخص نرخ روغن‌های گیاهی فائو در ماه ژانویه 4.2 درصد رشد داشت و به 185.9 واحد رسید. در عین حال نرخ تمامی انواع روغن به دلیل رشد نرخ روغن خام در این ماه افزایش داشت. در عین حال قیمت روغن پالم به دلیل نگرانی در مورد عرضه از سوی اندونزی، بزرگترین صادرکننده جهان، افزایش یافت. قیمت روغن سویا نیز به دلیل تقاضای قوی به ویژه از سوی هند افزایش یافت.