به گزارش اکوایران، با پایان تعطیلات سال نوی چینی، سنگ‌آهن به مسیر رشد قیمتی بازگشت به نحوی که نرخ سنگ‌آهن معیار پلتس ظرف 2 روز ابتدایی هفته یعنی دوشنبه و سه‌شنبه هشتم و نهم فوریه رشدی مجموعا 3.3 دلاری به ازای هر تن داشت و هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد استرالیا تحویل بنادر شمال چین در روز سه‌شنبه هشتم فوریه به 149 دلار و 95 سنت رسید.

به گزارش پلتس فعالان بازار به اجرای پروژه‌های زیرساختی در چین با حمایت دولت پکن امیدوار بوده و این موضوع با برآورد افزایش تقاضا در میان مدت از رشد قیمت سنگ‌آهن حمایت کرد. البته ذهنیت تمامی معامله‌گران در این بازار افزایشی نبود؛ برخی فعالان بازار بر این عقیده هستند که روند رو به رشد قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی فاقد حمایت قوی از سوی بازار است و به همین دلیل قیمت‌ها به زودی اصلاح می‌شوند.

محدودیت فولادسازی تا پایان المپیک زمستانی

اگرچه تعطیلات سال نوی چینی به پایان رسیده اما همچنان المپیک زمستانی در پکن برقرار است و این موضوع باعث می‌شود محدودیت در تولید فولاد چین به خصوص در استان‌های شمالی تا 2 هفته پیش‌رو ادامه‌دار شود که این موضوع سیگنالی کاهشی برای تقاضای تحویل فوری این محصول است.

در منطقه Qinhuangdao محدودیت در فعالیت فولادسازن تشدید شد تا حفظ کیفیت هوا در زمان بازی‌های المپیک زمستانی پکن تضمین شود. فعالیت فولادسازان این منطقه فعلا برای 4 روز از هفتم فوریه ممنوع شده است.

با این وجود انتظار می‌رود که پس از اتمام این مسابقات فولادسازان چینی مجوز افزایش فعالیت دریافت کرده که تحقق این برآورد می‌تواند تقاضا برای سنگ‌آهن را افزایشی کرده و از این منظر زمینه رشد قیمتی در این بخش را فراهم کند.

المپیک زمستانی بلای جان فولادسازان چینی می‌شود؟

چین ظرف ماه‌های اخیر سیاست کرونا صفر را دنبال کرده است اما با توجه به برگزاری المپیک زمستانی پکن استمرار این سیاست دشوار به نظر می‌رسد. با شروع المپیک زمستانی، اعلام شد که ۱۵۰ هزار تماشاگر خارج از برنامه قرنطینه و دایره بسته المپیک زمستانی می‌توانند این بازی‌ها را تماشا کنند. نیمی از بلیط‌های المپیک در اختیار افرادی است که برنامه سختگیرانه دولت پکن در زمنیه قرنطینه را رعایت نکرده‌اند. بنابراین انتظار می‌رود که با اتمام این رویداد ورزشی چین با موج جدیدی از کرونا روبرو شود. تحقق شیوع موج جدید کرونا در چین می‌تواند تمامی برآوردها از افزایش فعالیت فولادسازی در این کشور را غلط از آب درآورد. شیوع مجدد کرونا در چین و اعمال محدودیت جدید کرونایی در این کشور ریسک عقبگرد محسوس اغلب کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی با محوریت محصولات صنعتی را دارد.

فولادسازان به مصرف قراضه روی آورند

ظرف هفته جاری دستورالعمل توسعه پایدار و سازگار با محیط زیست صنعت فولاد چین تا سال 2025 و هدف میزان انتشار کربن برای تعیین پیک انتشار کربن این صنعت تا سال 2030 منتشر شد. این دستورالعمل با در نظر گرفتن برنامه‌های توسعه‌ای دولت پکن تدوین و ابلاغ شده است.

در این دستورالعمل آمده است که 80 درصد فولادسازان این کشور نیاز به اصلاح در فرآیند تولید به منظور کاهش انتشار آلاینده‌های کربنی دارند. در عین حال بر کاهش مصرف انرژی در فولادسازی‌های این کشور تاکید شده است. علاوه بر این موارد از فولادسازان این کشور خواسته شده که بر میزان مصرف قراضه در تولید خود بیفزایند. جایگزینی قراضه با سنگ‌آهن و افزایش سهم کوره‌های قوس در فولادسازی از دیگر راهکارهای چینی‌ها برای کاهش انتشار آلاینده‌های کربنی است. اجرای این سیاست می‌تواند جایگاه سنگ‌آهن را در بازارهای جهانی تضعیف کند.