به گزارش اکوایران، شاخص کل بورس در هفته گذشته روند نزولی داشت و به کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی برگشت. در اولین روز هفته شاخص کل 3 هزار و 260 واحد صعود کرد اما روز یکشنبه سقوط 22 هزار و 447 واحدی را پشت سر گذاشت. روز دوشنبه شاخص 7 هزار و 561 واحد پائین آمد. پس دو روز نزولی، روز سه‌شنبه شاخص تغییر جهت داد و با افزایش 6 هزار و 702 واحدی سطح حمایت یک میلیون و 280 هزار واحد را احیا کرد. در آخرین روز کاری هفته نیز 3 هزار و 43 واحد بالا آمد اما در نهایت نتوانست بالاتر از سطح هفته گذشته قرار بگیرد.  

بورسبازدهی منفی بورس

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 17 هزار و 42 واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی هفته  شاخص بورس منفی 1.3 درصد شد.

همانند شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نیز نزول کرد. هرچند برخلاف سه روز ابتدایی هفته در دو روز آخر صعود کرد، اما شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 6 هزار و 768 واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی منفی 2 درصدی را ثبت کرد.

بورس

پیش بینی بورس هفته

در هفته اخیر، بازدهی بورس پس از یک هفته وقفه بار دیگر منفی شد و هفته را در کانال یک میلیون و 200 هزار واحد به پایان برد.

با آن که در سه روز شنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه شاخص صعود کرد اما نتوانست نزول شاخص در دو روز میانی هفته را جبران کند. روز شنبه که شاخص بیش از 3 هزار واحد رشد کرد تنها 36 درصد نمادها سبزپوش بودند، روز سه‌شنبه این عدد به 53 درصد رسید و روز چهارشنبه نیز تنها 41 درصد نمادها رشد قیمت داشتند. در این هفته حجم معاملات دو گروه ریالی بازار بیش از گروه‌های دیگر بود و نمادهای خودرویی و بانکی بیش از نمادهای دیگر بازار معامله شدند. برخی از ناظران بازار افزایش تقاضای این دو گروه و خروج پول حقیقی از نمادهای کامودیتی محور –مانند فملی و فولاد- را تحت تأثیر اخبار مثبت برجامی می‌دانند. در واقع گفته می‌شود که افزایش معاملات گروه‌های ریالی به معنای انتظارات مثبت فعالان بازار سهام نسبت به مذاکرات احیای برجام است.

از سوی دیگر در دو روز پایانی هفته، پس از سه روز متوالی، معاملات بازار با مازاد تقاضا بسته شد. رشد تقاضای حقوقی در دو هفته اخیر و حمایت حقوقی از برخی نمادهای شاخص‌ساز موجب شده که برخی از ناظران توقف روند نزولی شاخص و رشد آن را در اثر حمایت دولت بدانند و حتی رشد شاخص را تصنعی و باسمه‌ای بخوانند. این گروه معتقدند نمادهای حقوقی سعی داشته‌اند در دهه منتهی به 22 بهمن از نمادهای شاخص‌ساز حمایت کنند و مانع نزول شاخص بورس شوند. 

با این حال در هفته اخیر شاخص توانست از سطح حمایت یک میلیون و 280 هزار واحد بالا بیاید و در پایان هفته در فاصله 15 هزار واحدی سطح یک میلیون و 300 هزار واحد قرار بگیرد. اگر شاخص به روند صعودی دو روز پایانی هفته ادامه بدهد نگرانی بخشی از بازار از تصنعی بودن رشد شاخص برطرف خواهد شد، طرفه آن که رشد قیمت دلار در معاملات روز پنجشنبه و تداوم آن در معاملات فردایی می‌تواند سیگنالی افزایشی به بازار سهام باشد.

بورس