به گزارش اکوایران، در معاملات روز یکشنبه، 24 بهمن 1400، شاخص کل بورس تهران با کاهش 8 هزار و 38 واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و 276 هزار و 23 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با افت هزار و 423 واحدی در سطح 324 هزار و 866 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 74 واحد پائین آمد و در سطح 17 هزار و 493 واحد قرار گرفت. 

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 121 نماد رشد قیمت داشتند که 86 نماد بورسی و 35 نماد فرابورسی بودند. همچنین 353 نماد کاهش قیمت داشتند که 249 نماد بورسی و 104 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 24 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 71 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج نقدینگی حقیقی

امروز برای یازدهمین روز پی در پی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 346 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام تجلی (شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 57 میلیارد تومان بود. پس از تجلی، نمادهای فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

نمادهای پیشران بازار سهام

امروز نمادهای «میدکو»، «نوری» و «فملی» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند و «فارس»، «وسکرمان» و «کویر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «زاگرس» و «آریا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فزر»، «توسن» و «وهور» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سپید صدرنشین است و خودرو و فملی در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و توسن پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

کاهش ارزش معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با افت 32 درصدی به رقم 4 هزار و 881 میلیارد تومان کاهش یافت که کمترین رقم در بهمن ماه است. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 714 میلیارد تومان بود که 15 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش 25 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 592 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در سه هفته اخیر است.

امروز ارزش معاملات خرد 53 درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد. 

کاهش مازاد تقاضا در پایان معاملات 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه 22 درصد افزایش یافت و 109 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 10 درصد افت کرد و در رقم 171 میلیارد تومان ایستاد. 

بدین ترتیب معاملات روز یکشنبه با مازاد تقاضای 62 میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به دیروز 39 درصد کمتر شده است.

امروز نماد فزر (شرکت پویا زرکان آق دره) با صف‌ خرید 113 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از فزر، نمادهای غنوش (شرکت نوش مازندران) و فولای (شرکت فولاد آلیاژی یزد) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 21 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) و سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

بورس