به گزارش اکوایران، در معاملات روز سه‌شنبه شاخص کل بورس پایتخت نسبت به روز گذشته 6 هزار و 845 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 357 هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز افت کرد و با کاهش هزار و 680 واحدی در سطح 372 هزار و 494 واحدی ایستاد.

همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 43 واحد پائین آمد و در سطح 19 هزار و 460 واحد قرار گرفت.

تداوم خروج سهامداران

امروز برای چهارمین روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 338 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته رشد 231 درصدی داشته است. 

 در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 142 میلیارد تومان بود. پس از سمگا، ومعادن (شرکت توسعه معادن و فلزات) و سپید (شرکت سپید ماکیان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

نمادهای پیشران بازار

امروز نمادهای «فارس»، «نوری» و «فولاد» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند. همچنین سه نماد بانکی «وبملت»، «وتجارت» و «وبصادر» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری سبزترین گروه بازار بود و قیمت سهام اغلب نمادهای بانکی افزایش یافت.

در فرابورس نیز نمادهای «سمگا»، «فرابورس» و «آریا» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بپاس»، «غصینو» و «کزغال» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس وبملت صدرنشین است و شستا و فولاد در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فجهان، کرمان و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

کاهش ارزش معاملات بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با کاهش 86 درصدی به رقم 5 هزار و 134 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه  646 میلیارد تومان بود که 13 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 0.4 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 524 میلیارد تومان رسید که 69 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود. 

افزایش ارزش صف‌های پایانی بازار

در پایان معاملات سه‌شنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز گذشته 9 درصد افزایش یافت و 155 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 11 درصد رشد کرد و در رقم 131 میلیارد تومان ایستاد. 

نماد دیران (شرکت ایران دارو) با صف‌ خرید 31 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از دیران، نمادهای غبهنوش (شرکت بهنوش ایران) و شفا (شرکت سرمایه گذاری شفا دارو) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 33 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای توسن (شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

بورس