به گزارش اکوایران وال استریت روز جمعه هجدهم فوریه با تشدید تنش‌ها در اوکراین و هشدارهای ایالات متحده در مورد تهاجم احتمالی روسیه، با کاهش ارزش اغلب شاخص‌های بازار سهام ایالات متحده آمریکا به پایان رسید. ترس از بروز جنگ نظامی میان روسیه و اوکراین باعث شد تا سرمایه‌گذاران از بازارهای پرریسک عقب‌نشینی کنند.

در روز پایانی هفته شاخص نزدک افت 1.2 درصدی داشت و به 13548 واحد رسید. کاهش ارزش شرکت‌های فناوری از جمله اپل، آمازون و ماکروسافت مهم‌ترین دلیل عقبگرد شاخص نزدک بود. همچنین در این روز میانگین صنعتی داوجونز  با 0.68 درصد کاهش به 34079.18 واحد رسید، در حالی که شاخص S&P 500  با 0.72 درصد کاهش به 4348.87 واحد رسید.

درگیری اوکراین و جدایی طلبان، وال استریت را به کدام سمت سوق می‌دهد؟

در روزهای پایانی هفته درگیری اخباری مبنی بر درگیری میان ارتش اوکراین و جدایی‌‌طلبان لوهانسک منتشر شد؛ هر چند این خبر از سوی زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین رد شد؛ اما انتشار این خبر توانست به ایجاد واهمه در بازارهای مالی دنیا بینجامد و در حالی که تضعیف بازارهای پرریسک همچون بازار سهام را درپی داشت به تقویت جایگاه طلا در بازارهای جهانی منجر شد.

مسکو پیش از این نسبت به رعایت حقوق جدایی‌طلبان لوهانسک به اوکراین هشدار داده بود؛ در این شرایط دولت‌های غربی می‌گویند مسکو به دنبال ایجاد درگیری در این منطقه است تا به این ترتیب بتواند حمله نظامی به اوکراین را توجیه کند. اما روسیه اعلام کرده است که قصد حمله به اوکراین را ندارد و غرب را به ترس‌افکنی متهم می‌کند.

سیگنال‌های فدرالی برای وال‌استریت

گمانه‌زنی در خصوص تصمیم بعدی فدرال رزرو برای کنترل تورم موضوع دیگی بود که در عقبگرد بازارهای سهام در ایالات متحده آمریکا اثرگذار شد. در هفته گذشته اظهار نظرهای جان ویلیامز، رئیس بانک فدرال نیویورک، باعث شد تا بخش قابل توجهی از تحلیلگران به این نتیجه برسند که فدرال رزرو در آینده نزدیک سیاست‌های سختگیرانه جدی‌تری نسبت به آنچه پیش‌بینی می‌شد را اخذ خواهد کرد. وی در صحبت‌های خود از احتمال افزایش نرخ بهره در ماه مارس یعنی کمتر از 2 هفته دیگر سخن گفت که این موضوع سیگنالی کاهشی برای بازارها به همراه داشت. البته برخی تحلیلگران بر این باورند که پیش از این بازارها با ترس از اعمال سیاست‌های انقباضی سختگیرانه عقب نشسته‌اند و نباید منتظر سقوط ارزش جدیدی از این منظر بود.

سردرگمی بازار میان گمانه‌زنی‌ها

تیم گریسکی، استراتژیست ارشد پورتفولیوی در Ingalls & Snyder در نیویورک در خصوص روند بازارهای مالی در ایالات متحده به رویترز گفت: بازار در بلاتکلیفی و سدرگمی قرار دارد. از سویی اخباری ضد و نقیض از تنش در اوکراین منتشر می‌شود و از سوی دیگر میزان تهاجمی بودن تصمیمات فدرال رزرو مشخص نیست. در این شرایط داده‌های مثبت درآمدی شرکت‌های فعال در بازار سرمایه برای سه ماهه چهارم سال 2021 منتشر شده؛ اما این نتایج مثبت میان اخبار تنش در اروپای شرقی و گمانه‌زنی درخصوص تصمیمات فدرال رزور گم شده است.