به گزارش اکوایران، در معاملات روز چهارشنبه، یازدهم اسفند 1400، شاخص کل بورس تهران با کاهش 780 واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و 281 هزار و 152 واحد رسید. 

اما شاخص هم وزن بورس با رشد 208 واحدی در سطح 334 هزار و 156 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 31 واحد پائین آمد و در سطح 17 هزار و 642 واحد قرار گرفت. 

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 242 نماد رشد قیمت داشتند و 403 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 37 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 62 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

نمادهای پیشران بازار سهام

امروز با بازگشایی شستا، پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده و افزایش سرمایه، قیمت سهام این نماد بزرگ بازار کاهش یافت و به تنهایی هزار و 553 واحد شاخص کل را پائین کشید و بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل بورس گذاشت.

پس از شستا، نمادهای «خودرو»، «وبملت» و «فولاد» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند. در مقابل نمادهای «کگل»، «وغدیر» و «کچاد» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «زاگرس» و «وملل» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «غصینو»، «بساما» و «توسن» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و خودرو و ثشاهد در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

بورس

افزایش خروج نقدینگی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 136 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز کاری قبل 45 برابر افزایش یافته است. 

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 26 میلیارد تومان بود. پس از بپاس، نمادهای وبملت (بانک ملت) و فزر (شرکت پویا زرکان آق دره) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

از سوی دیگر شستا بیشترین ورود پول حقیقی بازار را داشت و ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 49 میلیارد تومان بود. پس از شستا، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای ثشاهد و وغدیر اختصاص داشت. 

رشد ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 6 هزار و 123 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 224 میلیارد تومان بود که 20 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و باافزایش 24 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 162 میلیارد تومان رسید که 52 درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد.

افزایش صف‌های فروش پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز دوشنبه 59 درصد افزایش یافت و 43 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 61 درصد افت کرد و در رقم 78 میلیارد تومان ایستاد. بدین ترتیب معاملات روز چهارشنبه با مازاد تقاضای 35 میلیارد تومانی بسته شد. 

امروز نماد سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) با صف‌ خرید 19 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سدبیر، نمادهای ثفارس (شرکت عمران و توسعه فارس) و غالبر (شرکت لبنیات کالبر) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 15 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای تیپیکو (شرکت سرمایه گذاری دارویی تأمین) و وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

بورس