به گزارش اکوایران، امروز قیمت سهام اغلب نمادهای بازار سهام افزایش یافت و نیمه سبزرنگ بازار پرتعدادتر بود همچنین ارزش معاملات خرد سهام رشد کرد و به بیشترین رقم در 4 ماه اخیر رسید.  

روز یکشنبه برای دومین روز متوالی شاهد ورود نقدینگی حقیقی به بورس بودیم.

بورس

روز سبز بازار

امروز در ابتدای معاملات روند تغییرات شاخص کل بورس صعودی شد و در دقیقه‌های ابتدایی وارد کانال 1.3 میلیونی شد. روند صعودی شاخص کل تا پایان معاملات یکشنبه ادامه داشت و در پایان معاملات با افزایش 23 هزار و 835 واحدی نسبت به روز شنبه به سطح یک میلیون و 322 هزار و 617 واحد رسید که بیشترین رشد شاخص کل در 5 هفته اخیر از 10 بهمن ماه تاکنون است. 

شاخص هم وزن نیز با رشد 2 هزار و 867 واحدی در سطح 338 هزار و 668 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابوس 103 واحد صعود کرد و در سطح 17 هزار و 791 واحد قرار گرفت. 

تحلیل‌گران رشد قیمت‌ها در بازار سهام را متأثر از رشد قیمت‌ کامودیتی‌ها و حذف دلار 4200 تومانی می‌دانند. 

بورس

گروه‌های سبز بازار سهام

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای بازار رشد کرد. گروه‌های بزرگ مانند پالایشی‌ها، بانک‌ها، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی سبزپوش بودند. در این میان سه گروه تماما سبز در بازار وجود دارد.

قیمت تمامی نمادهای گروه‌های «کشاورزی، دامپروری و خدمات وابسته به آن»، «فعالیت‌های جنبی مرتبط با واسطه‌گری مالی» و «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» افزایش یافت و این سه گروه سبزترین گروه‌های بازار سهام در روز یکشنبه بودند. 

لیدرهای بازار

روز یکشنبه نمادهای «فولاد»، «کچاد» و «فملی» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند. در مقابل نمادهای «اپال»، «پارس» و «سفارس» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «هرمز» و «شاوان» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فزر»، «توسن» و «شجم» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و خودرو و شبندر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و توسن پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ورود نقدینگی حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 283 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد که نسبت روز گذشته 6 برابر شده است.

در معاملات روز یکشنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 58 میلیارد تومان بود. پس از فولاد، نمادهای کچاد (شرکت معدنی و صنعتی چادرملو) و شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

افزایش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 8 هزار و 78 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 804 میلیارد تومان بود که 10 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 21 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 83 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در 4 ماه اخیر است.

روز یکشنبه ارزش معاملات خرد 57 درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد.

مازاد تقاضا در پایان معاملات 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه 2 درصد کاهش یافت و 56 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 47 درصد رشد کرد و در رقم 369 میلیارد تومان ایستاد. بدین ترتیب معاملات روز یکشنبه با مازاد تقاضای 313 میلیارد تومانی بسته شد. 

امروز نماد فایرا (شرکت آلومینیوم ایران) با صف‌ خرید 40 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از فایرا، نمادهای ذوب (شرکت ذوب آهن اصفهان) و کروی (شرکت توسعه معادن روی ایران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 19 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای حفارس (شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس) و سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) بیشترین صف فروش داشتند.

جدول معاملات

در معاملات امروز نماد میدکو (شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 487 میلیارد تومان بود. 

پس از میدکو، شبندر بیشترین ارزش معاملات را داشت و وپاسار رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شتران و فولاد در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز شستا با تعداد یک میلیارد و 546 میلیون و 834 هزار و 657 سهم در صدر قرار گرفته است. پس از شستا، خودرو در رتبه دوم قرار گرفت. رتبه سوم به وبملت تعلق داشت. شتران و شبندر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس