به گزارش اکوایران در هفته منتهی به 20 اسفند متقاضیان فراورده‌های نفتی تقاضای بالایی برای خرید نفتا در بورس انرژی ایران به ثبت رساندند  این اتفاق به رکورد جدیدی در زمینه حجم و ارزش معاملات منجر شد. در روز هفدهم اسفند ماه بالغ بر 295 هزار تن نفتای سبک، نفتای میانی و فول رنج نفتا از این بازار مورد معامله قرار گرفت که ارزش ریالی این معاملات بالغ بر 70.7 هزار میلیارد ریال معادل 290.8 میلیون دلار بود.

برآورد رشد قیمت، به رونق معاملات نفتای صادراتی انجامید

ظرف روز سه‌شنبه هفدهم اسفند ماه بالغ بر 120هزار تن نفتای سبک عرضه شده توسط پالایش نفت خلیج فارس به ارزش 11.2 هزار میلیارد ریال در بورس انرژی مورد معامله قرار گرفت که ارزش دلاری آن برابر 118.4 میلیون دلار بود. میزان تقاضای ثبت شده برای خرید نفتای سبک در این روز به 240 هزار تن رسید و برتری تقاضا نسبت به عرضه باعث رقابت 46.2 هزار دلاری از سوی خریداران انجامید.

افزایش قیمت انرژی در بازارهای جهانی متاثر از سیگنال‌های جنگ روسیه و اوکراین و کاهش حجم عرضه باعث شد تا بر جذابیت خرید این محصولات در این بازار افزوده شود.

همچنین در این روز بالغ بر 70 هزار تن نفتای میانی به ارزش ریالی 4.4 هزار میلیارد ریال و 105 هزار تن فول‌رنج نفتا به ارزش 4.59 هزار میلیارد ریال در این بازار مورد معامله قرار گرفت.

نفتا و متانول راهی معاملات آتی بورس انرژی می‌شوند

از روز چهارشنبه هجدهم اسفند ماه معاملات آتی نفتا و متانول در بورس انرژی ایران آغاز به کار می‌کند؛ در عین حال از این روز مجوز پذیرش گاز در این بازار به ثبت می‌رسد. در حال حاضر معاملات پر حجم گاز مایع از بورس انرژی انجام می‌شود. با ورود محصولات این بازار به معاملات آتی و روند صعود قیمت این محصولات در بازارهای جهانی به زودی چهره جدیدی از این بازار ترسیم خواهد شد که به وضوح توانمندی صادراتی و قیمت گذاری ایران را در بازار حامل‌های انرژی به رخ خواهد کشید؛ نکته‌ای که می توانند یک افتخار برای بازار سرمایه ایران با محوریت صادرات فراورده‌ها به سایر نقاط جهان باشد.