به گزارش اکوایران ، در معاملات روز چهارشنبه شاخص کل بورس پس از یک روز وقفه باز هم صعود کرد و تا رقم یک میلیون و 348 هزار واحد بالا آمد که بالاترین سطح در دو ماه اخیر است.

امروز بازار سهام از ابتدا صعودی شد و شاخص در 30 دقیقه ابتدایی بیش از 6 هزار واحد رشد داشت. روند صعودی شاخص تا انتهای معاملات ادامه داشت و در پایان معاملات شاخص کل بورس به رقم یک میلیون و 348 هزار و 348 واحد رسید که نسبت به روز سه‌شنبه 11 هزار و 779 واحد بالا‌تر ایستاده است.

شاخص کل هم‌وزن نیز رشد کرد و در پایان معاملات 2 هزار و 353 واحد نسبت به روز سه‌شنبه بالا آمد و در رقم 342 هزار و 690 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 124 واحد صعود کرد و به رقم 18 هزار و 270 واحد رسید. 

بورس

دو سمت صعودی و نزولی بازار سهام

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 373 نماد رشد قیمت داشتند و 274 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 58 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 41 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

کاهش خروج نقدینگی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 31 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 16 میلیارد تومان بود. پس از بپاس، نمادهای شکام (شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز) و فزر (شرکت پویا زرکان آق دره) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

نمادهای «کچاد»، «شتران» و «شپنا» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند. در مقابل نمادهای «رانفور»، «فایرا» و «تنوین» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «زاگرس» و «شاوان» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «غصینو»، «صبا» و «سمگا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و شتران و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

مازاد تقاضا در بورس

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز سه‌شنبه 68 درصد کاهش یافت و 14.5 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 3.5 درصد رشد کرد و در رقم 147 میلیارد تومان ایستاد. بدین ترتیب معاملات روز چهارشنبه با مازاد تقاضای 132 میلیارد تومانی بسته شد. 

امروز نماد غبشهر (شرکت صنعتی بهشهر) با صف‌ خرید 30 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غبشهر، نمادهای زاگرس (شرکت پتروشیمی زاگرس) و غمارگ (شرکت مارگارین) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 14 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای حسیر (شرکت ریل سیر کوثر) و بشهاب (شرکت لامپ پارس شهاب) بیشترین صف فروش داشتند.

رشد ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 7 هزار و 337 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 863 میلیارد تومان بود که 12 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 9 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 452 میلیارد تومان رسید. 

جدول معاملات

در معاملات امروز نماد شتران (شرکت پالایش نفت تهران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 255 میلیارد تومان بود. 

پس از شتران، شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و نماد خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شبندر و میدکو در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز شستا با تعداد 988 میلیون 923 هزار و 189 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شتران تعلق داشت. دو نماد خساپا و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس