به گزارش اکوایران ولادیمیر پوتانین، بزرگترین سهامدار نور نیکل به تلویزیون RBC روسیه گفت این غول معدنی روسی با مشکلات لجستیکی قابل توجهی مواجه است، اما توانسته مسیرهای جایگزینی را برای تحویل پالادیوم خود تضمین کند. بسته شدن حریم هوایی روسیه صادرات پالادیوم را چالش برانگیز کرده است، اما به دنبال یافتن مسیرهای جدیدی است تا از پس تعهدات خود برآید و از صعود قمیتی در بازار این محصول جلوگیری کند.

وی ادامه داد: مصرف کنندگان نورنیکل دیگر تمایلی به ادامه همکاری با ما ندارند و بسیاری از آنها حتی به لغو قراردادهای خود می‌اندیشند.

تبعات سنگین اقتصادی جنگ برای روسیه

پوتانین، بزرگترین سهامدار نور نیکل گفت: انتظار می‌رود دولت روسیه تلاش کند تا موقعیت اقتصادی خود را حفظ کند؛ رویدادهای اوکراین باعث شده تا برخی بازارهای شرکت‌های روسی تحت شعاع قرار گیرد، و دولت باید راهی برای حل این چالش اندیشده شود. وی هشدارد داد مصادره دارایی شرکت‌هایی که قصد خروج از بازار روسیه را دارند باعث می‌شود تا اعتماد سرمایه‌گذاران به اقتصاد روسیه برای دهه‌ها از میان رفته و روسیه را به روزهای فاجعه‌بار گذشته بازمی‌گرداند.

پوتانین گفت: بازیابی اقتصاد روسیه به عمق بحرانی که وارد آن می‌شویم بستگی دارد. هرچه زودتر این وضعیت حل شود و گفتگوهای عادی با شرکا زودتر از سر گرفته شود، پیامدهای آن برای کشور کمتر خواهد بود.

امید به حفظ مشتریان قدیمی

وی ادامه داد: نورنیکل به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده پالادیوم و نیکل تصفیه شده در جهان، هنوز امید دارد که بتواند بازارهای سنتی خود را حفظ کند اما برنامه‌هایی برای یافتن بازارهای جدید در صورت توقف صادرات دارد.

تحریم روسیه از سوی کشورهای غربی و محدودیت‌های ارزی وضع شده از سوی دولت پوتین در ممنوعیت خروج ارز، شرکت‌های روس را در پرداخت بدهی خارجی خود دچار چالش می‌کند

پوتانین، یکی از برجسته ترین میلیاردرهای روسی که توسط غرب تحریم نشده، گفت: نورنیکل خواستار تشکیل کمیسیون در وزاردت دارایی این کشور شده تا مجوزی برای پرداخت بدهی‌های خاص این شرکت داشته باشد.  

پوتانین گفت: روز شنبه دوازدهم مارس روس‌نفت و نورنیکل توانستند پرداخت‌های فوری را انجام دهند، وی مشخص نکرد این پرداخت‌ها مربوط به چه نوع بدهی این شرکت‌ها بوده است.