به گزارش اکوایران، سنگ‌آهن در روز ابتدایی بازگشایی بازارها در روز دوشنبه چهاردهم ماه مارس کانال 150 دلاری را از دست داد به نحوی که بهای هر تن سنگ‌آهن معیار پلتس با افت 9.6 دلاری به 144 دلار و 90 سنت رسید.

در حالی از ارزش سنگ‌آهن در بازار چین کاسته می‌شود که مطابق داده‌های منتشر شده، میزان موجودی سنگ‌آهن در بنادر این کشور رو به کاهش گذاشته است و این افت موجودی می‌تواند سیگنالی در جهت رشد قیمتی این محصول در بازار به همراه داشته باشد. با این وجود کاهش سود فولادسازان چینی متاثر از رشد نرخ مواد اولیه و عدم افزایش بهای فولاد متناسب با رشد قیمت سنگ‌آهن باعث شده تا صعود بهای سنگ‌آهن متوقف شود.

جنگ حامی صعود نرخ می‌شود

اگرچه بهای سنگ‌آهن مجدد وارد مسیر کاهش ارزش شده اما برخی تحلیلگران بر این باورند که اختلال در عرضه این محصول با استمرار جنگ روسیه و اوکراین می‌تواند به افزایش مجدد نرخ این محصول و حفظ کانال قیمتی 150 دلاری بینجامد.

روسیه و اوکراین به ترتیب سالانه حدود 107 میلیون تن و 77 میلیون تن سنگ‌آهن تولید می‌کنند که این رقم حدود 8 درصد تولید جهانی این محصول را تشکیل می‌دهد. البته سهم این دو کشور در تامین بازار جهانی سنگ‌آهن در مقایسه با تولیدکنندگان بزرگی همچون استرالیا و برزیل اندک شمرده می‌شود؛ اما این به آن مفهوم نیست که سنگ‌آهن از هرگونه اختلال در عرضه مصون است.

برآوردهای قبلی از مازاد عرضه 5 میلیون تنی سنگ‌آهن به بازارهای جهانی حکایت داشت و که این رقم برای این بازار رقم چندان قابل توجهی نیست و بنابراین انتظار می‌رفت که امسال بازار سنگ‌آهن در وضعیت نسبتا متعادل باشد. در این شرایط حمله روسیه به اوکراین احتمال کاهش عرضه سنگ‌آهن را مطرح کرده که این موضوع از رشد قیمتی در این بازار حمایت می‌کند.

البته در این میان گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر افزایش صادرات برزیل و استرالیا در این برهه زمانی مطرح است، اما این رشد عرضه نمی‌تواند کاهش عرضه از سوی روسیه و اوکراین را در بازارهای جهانی جبران کند و بنابراین رشد قیمتی در این بازار غیرقابل اجتناب خواهد بود.