به گزارش اکوایران، در معاملات روز چهارشنبه شاخص کل بورس تا رقم یک میلیون و 345 هزار واحد بالا آمد تا سنت یک هفته اخیر را بشکند و برای دومین روز متوالی رشد کند. 

امروز بازار سهام از ابتدا صعودی شد و شاخص در 30 دقیقه ابتدایی بیش از 3 هزار واحد رشد داشت. روند صعودی شاخص تا انتهای معاملات ادامه داشت و در پایان معاملات شاخص کل بورس به رقم یک میلیون و 345 هزار و 31 واحد رسید که نسبت به روز سه‌شنبه 7 هزار و 808 واحد بالا‌تر ایستاده است.

شاخص کل هم‌وزن نیز رشد کرد و در پایان معاملات 2 هزار و 626 واحد نسبت به روز سه‌شنبه بالا آمد و در رقم 342 هزار و 800 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 76 واحد صعود کرد و به رقم 18 هزار و 204 واحد رسید. 

بورس

دو سمت صعودی و نزولی بازار سهام

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 417 نماد رشد قیمت داشتند و 214 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 66 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 34 درصد بازار افت قیمت داشتند.  

ورود پول حقیقی

امروز پس از 6 روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 30 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس واردشد. 

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین ورود پول حقیقی به نماد سهام مبین (شرکت مبین انرژی خلیج فارس) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 31 میلیارد تومان بود. پس از مبین، نمادهای وخارزم (شرکت سرمایه گذاری خوارزمی) و حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

 لیدرهای بازار

نمادهای «شستا»، «فولاد» و «فملی» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند. در مقابل نمادهای «شپدیس»، «پارسان» و «کچاد» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «شاوان»، «غصینو» و «صبا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «فزر» و «هرمز» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و شتران و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و سدبیر پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

روز چهارشنبه قیمت سهام اغلب نمادهای گروه «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی»، «فعالیت‌های جنبی مرتبط با وسطه‌گری مالی»، «عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم» و «خودرو و ساخت قطعات» افزایش قیمت داشتند و این 4 گروه سبزترین گروه‌های بازار بودند. 

مازاد تقاضا در بورس

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز سه‌شنبه 51 درصد کاهش یافت و 30 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 50 درصد افت کرد و در رقم 46 میلیارد تومان ایستاد. بدین ترتیب معاملات روز چهارشنبه با مازاد تقاضای 16 میلیارد تومانی بسته شد. 

امروز نماد ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا) با صف‌ خرید 103 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ورنا، نمادهای خساپا (شرکت سایپا) و وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 14 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای تکشا (شرکت گسترش صنایع و خدمات کشاورزی) و کدما (شرکت معدنی دماوند) بیشترین صف فروش داشتند.

 رشد ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 11 هزار و 915 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 66 میلیارد تومان بود که 9 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 5 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 85 میلیارد تومان رسید که 26 درصد از معاملات کل بازار را شامل می‌شود. 

ابطال معاملات بانکی‌ها

در معاملات امروز و با اعلام مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق  بهادار تهران کلیه معاملات نماد‌های بانکی ابطال شد. معاملات بانک خاورمیانه (وخاور)،  بانک تجارت (وتجارت)، بانک صادرات ایران (وبصادر)، بانک کارآفرین (وکار)، بانک ملت (وبملت)، بانک پاسارگاد (وپاسار)، بانک پارسیان (وپارس) و بانک اقتصاد نوین (ونوین) مورد تأیید قرار نگرفت. 

 جدول معاملات

در معاملات امروز نماد وصندوق (شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 204 میلیارد تومان بود. 

پس از وصندوق، خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و نماد فملی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شتران و شستا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز شستا با تعداد 771 میلیون 507 هزار و 64 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد خپارس و تجلی در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس