به گزارش اکوایران به دنبال قرنطینه شانگهای به‌منظور کنترل شیوع کرونا در چین قیمت نفت با سقوط قیمتی روبرو شد به نحوی که در روز سوم ماه مارس نرخ هر بشکه نفت ام تا 102 دلار عقب‌نشینی کرد. سقوط نرخ نفت باعث شد تا شاخص انرژی در S&P  با افت 2.56 درصدی ظرف یک روز مواجه شود. به گزارش رویترز شرکت‌های نفتی آمریکایی از جمله اکسون موبیل با کاهش  2.81 درصدی ارزش و شورون 1.75 درصد روبرو شدند.

عقبگرد سهام گروه‌های بانکی بااحتمال تشدید سیاست انقباضی

افزایش ریسک اقتصادی در ایالات متحده آمریکا و احتمال افزایش نرخ بهره نیز بعث شد تا رتبه موسسه مورگان استنلی که شرکت خدمات مالی آمریکایی است با کاهش رتبه و افت ارزش در بازار سهام روبرو شود. شاخص بانکی S&P نیز با افت 0.99 درصدی روبرو شد.

به گزارش رویترز فروش در بازار اوراق قرضه ایالات متحده آمریکا از روز دوشنبه 28 مارس از سر گرفته شده است. نرخ بازدهی اوراق قرضه کوتاه مدت به به بالاترین حد خود از سال 2019 رسید. این نگرانی وجود دارد که اخذ سیاست پولی تهاجمی‌تر از سوی فدرال رزرو باعث کاهش رشد اقتصادی شده و به طور بالقوه باعث رکود در اقتصاد ایالات متحده آمریکا شود.

البته داده‌های قوی اقتصادی قوی منتشر شده در ایالات متحده به بهبود شاخص‌های وال‌استریت در روزهای اخیر کمک کرده اما همچنان ریسک شدت گرفتن سیاست‌های انقباضی بازارها را تهدید می‌کند.

جنگ بر تصمیمات فدرال رزرو اثرگذار نشد

جنگ میان روسیه و اوکراین موضوعی است که احتمال داده‌ می‌شد بتواند بر تصمیمات اقتصادی ایالات متحده آمریکا اثرگذار شود؛ اما فدرال رزرو بی‌توجه به وضعیت این جنگ و تبعات اقتصادی آن به دنبال شدت بخشیدن به سیاست‌های انقباضی است.

دور جدید مذاکرات صلح از روز سه‌شنبه در ترکیه آغاز شد. در این شرایط یک مقام ارشد آمریکایی گفت که به نظر نمی‌رسد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آماده سازش باشد و مقامات اوکراینی نیز شانس دستیابی به موفقیت بزرگ در مذاکرات را کم می‌دانند.

حمایت تسلا از وال‌استریت

برخلاف بداقبالی گروه انرژی، وضعیت برای تسلا در روزهای اخیر مساعد بوده و این خودروساز الکتریکی تنها ظرف یک روز با جهشی 8 درصدی روبرو شد. جهش ارزش تسلا سرعت‌گیری در مقابل کاهش ارزش گروه انرژی بود و به تقویت ارزش  شاخص S&P500 منجر شد.