به گزارش اکوایران روز یکشنبه سوم ماه مارس  انتخابات ریاست‌جمهوری در صربستان برگزار می‌شود و نتیجه این انتخابات می‌تواند در آینده پروژه‌های معدنی در این کشور اثرگذار باشد. شرکت معدنی ریوتینتو از جمله شرکت‌هایی است که چشم به نتیجه این انتخابت دوخته است، پیروزی رئیس‌جهمور فعلی در این انتخابات شانس ریوتینتو برای حضور در پروژه لیتیوم در این کشور را افزایش می‌دهد.

نظرسنجی‌های فعلی از پیروزی الکساندرو ووچیچ رئیس‌جمهوری فعلی صربستان و حزب حاکم فعلی یعنی SNS برای تصدی قدرت در این کشور برای یک دوره پنج‌ساله حکایت دارد. کاپوسین می، تحلیلگر اروپایی فعال در شرکت اطلاعات Verisk Maplecroft می‌گوید: پیروزی حزب SNS احتمالا به جنبش زیست محیطی در حال شکوفایی در صربستان که از سپتامبر 2021 آغاز شد می‌زند.

کاپوسین می اضافه می‌کند: در طول 5 ماه گذشته، گروه‌های سبز مانند Ecological Uprising و Kreni Promeni از پروژه‌های معدنی برجسته  به ویژه پروژه لیتیومJadar  ریوتینتو به عنوان نقاط تجمع برای اهداف خود استفاده کرده‌اند.

دولت صربستان در سال 2021 تلاش کرد تا قوانین رفراندوم و سلب مالکیت را در نوامبر 2021 اصلاح کند؛ اصلاحی که فعالان زیست محیطی آن را آسان کردن راه برای معدنچیان خارجی دانسته و نسبت به آن اعتراضات گسترده‌ای انجام دادند.

کاپوسین می ادامه می‌دهد: اعتراضات به تغییر قوانین سلب مالکیت معدنی در صربستان تبدیل به اعتراضات ضد دولتی شد و نیرویی برای ایجاد گروه سیاسی مخالف دولت را به وجود آورد. اما عدم تغییر در قاونین سلب مالکیت از سوی دولت باعث شد تا از شانس جبهه رقیب برای پیروزی در انتخابات کاسته شود. می بر این باور است که بدون تغییر ماندن قوانین معدنی در این کشور امتیازی بود که حزب حاکم برای کسب پیروزی در انتخابات پیش‌رو داد.

نتیجه انتخابات صربستان بر آینده ذخایر معدنی لیتیوم اثرگذار می‌شود؟

برخی تحللیگران بر این باورند که درصورت پیروزی حزب فعلی در انتخابات صربستان مجدد این حزب حمایت از معدنکاران فعلی را پیش خواهد گرفت.  مردم محلی صربستان گزارش داده‌اند که ریوتینتو همچنان به خرید زمین در منطقه غرب صربستان که حاوی منابع جاداریت (نوعی کانه حاوی لیتیوم و بور) ادامه می‌دهد.

در این شرایط منتقدان ووچیچ می‌گویند محبوبیت رئیس‌جمهور فعلی در نظرسنجی‌ها به دلیل سبک حکومت استبدادی او است که شامل کنترل قاطعانه رسانه‌ها و مزایایی است که برای حامیان وی در شرکت‌های دولتی درنظر گرفته شده است.

در حالی که برخی کارشناسان احتمال می‌دهند درصورت پیروزی کاپوسین می احتمال دارد که ریوتینتو مجدد مجوز بهره‌برداری از ذخایر لیتیوم صربستان را در اختیار بگیرد اما کاپوسین می تحلیلگر Verisk Maplecroft معتقد است چنین تصمیمی به اعتبار حزب SNS ضربه خواهد زد و احتمالب موج جدیدی از اعتراضات را به همراه دارد و بنابراین چنین تصمیمی چندان محتمل نیست.  

جاه طلبی ریوتینتو در بازار باتری‌های لیتیومی

ریوتینتو تا ژانویه سال 2022  بالغ بر 450 میلیون دلار بر روی مطالعات پیش امکان‌سنجی و سایر مطالعات اولیه مورد نیاز برای بهره‌برداری از ذخایر جادار سرمایه ‌گذاری کرده است. صربستان دارای منایع غنی از جاداریت بوده و عمده مطالعات اقتصادی انجام شده بر روی این ذخیره معدنی مربوط به معادن صربستان می‌شود.

این شرکت در سال‌های اخیر سرمایه‌ قابل تاملی را صرف توسعه فناوری برای استخراج اقتصادی لیتیوم از جاداریت کرده است و حتی سال گذشته یک کارخانه آزمایشی پردازش لیتیوم را به صربستان ارسال کرد.

پروژه استخراج لیتیوم از جادار ریوتینیو در صربستان امکان تولید 58 هزار تن کربنات لیتیوم تصفیه شده مناسب باتری‌سازی را در صربستلان مهیا می‌کند. این پروژه بزرگترین استخراج لیتیوم در اروپا است که لیتیوم مورد نیاز برای تولید سالانه یک میلیون خودروی برقی را تامین می‌کند.

در طول 5سال گذشته، ریوتینتو تلاش کرده است تا جای پای خود را در بازار باتری گسترش دهد. طبق گزارش‌ها در سال 2018 ریوتینتو تلاش کرد تا 5 میلیارد دلار از سهام انجمن شیمی و معدنی شیلی (SQM)، دومین تولیدکننده بزرگ لیتیوم در جهان را خریداری کند.

در آوریل 2021 نیز ریوتینتو کار خود برای استخراج لیتیوم از سنگ‌های باطله معدن بورات در کالیفرنیا را آغاز کرد. همچنین این هفته ریوتینتو گام دیگری به سمت بازار لیتیوم برداشت و پروژه لیتیوم Rincon را در آرژانتین به مبلغ 825 میلیون دلار خریداری کرد. این پروژه دارای ذخایری معادل 2میلیون تن کربنات لیتیوم است که برای عمر 40 ساله معدن کافی است.