به گزارش اکوایران، نرخ زغال‌سنگ حرارتی با حمله روسیه به اوکراین در  بازارهای جهانی صعودی قابل ملاحظه را تجربه کرد به نحوی که بهای هر تن زغال‌سنگ نیوکاسل در روزهای ابتدایی ماه مارس از 400 دلار به ازای هر تن نیز عبور کرد و رکورد تاریخی بهای این محصول در بازارهای جهانی به ثبت رسید. اگرچه جنگ روسیه و اوکراین و تحریم‌های وضع شده از سوی دولت‌های غربی بر روی روسیه ادامه دارد اما بهای زغال‌سنگ در بازارهای مختلف جهانی پس از دهم ماه مارس رو به کاهش نرخ گذاشت به نحوی که بهای هر تن زغال‌سنگ در روز پایانی ماه مارس به 255 دلار به ازای هر تن رسید. به این ترتیب زغال‌سنگ حرارتی نیوکاسل ظرف بازه زمانی از هفتم ماه مارس تا 31 مارس افتی 63 درصدی را تجربه کرد. البته نوسان نرخ این محصول در محدوده 250 دلار نیز رقمی قابل توجه برای آن به شمار می‌رود. بدون در نظر گرفتن صعود بهای زغال‌سنگ در سال جاری متاثر از جنگ روسیه و اوکراین، بیشترین نرخ ثبت شده برای این محصول مربوط به اکتبر 2021 بود که بهای هر تن زغال‌سنگ نیوکاسل به 270 دلار صعود کرد. به این ترتیب باید اذعان کرد که اگرچه بهای زغال‌سنگ حرارتی در هفته‌های اخیر از اوج قیمتی ثبت شده در ابتدای ماه مارس فاصله گرفته اما همچنان در محدوده قیمتی بسیار بالایی نوسان دارد. 

زغال سنگ

شیوع کرونا در چین از عقبگرد نرخ زغال‌سنگ حمایت کرد

در حالی که حمله روسیه به اوکراین و وضع تحریم از سوی دولت‌های غربی علیه روسیه زمینه صعود نرخ انرژی در بازارهای جهانی با محوریت اروپا را رقم زده بود؛ شیوع کرونا در چین و اعمال قرنطینه‌های سختگیرانه به‌منظور کنترل شیوع این بیماری با افت تقاضا برای مواد اولیه تولیدکننده انرژی به تعدیل قیمتی در بازارهای جهانی منجر شد. چین بزرگترین مصرف‌کننده زغال‌سنگ حرارتی در دنیا است. درواقع زغال‌سنگ حرارتی منبع اصلی تامین انرژی در بزرگترین اقتصاد کالا محور دنیا است. سهم چین در مصرف سوخت‌های فسیلی در دنیا و به خصوص مصرف زغال‌سنگ حرارتی باعث می‌شود تا این کشور نقشی تعیین‌کننده در این بازار داشته باشد. به این ترتیب در حالی که همچنان تبعات جنگ در اروپای شرقی بر بازار انرژی سایه افکنده، کاهش تقاضا برای سوخت‌های فسیلی از سوی چین با اعمال قرنطینه در شهرهای بزرگی همچون شانگهای توانست به عقبگرد قیمتی زغال‌سنگ حرارتی در بازارها بینجامد. 

انرژی پاشنه‌آشیل وابستگی اروپا به روسیه

اگرچه از تب و تاب صعود قمیتی در بازار سوخت‌های فسیلی در نیمه دوم ماه مارس و روزهای ابتدایی ماه آوریل کاسته شد؛ اما پیشنهاد اتحادیه اروپا مبنی بر ممنوعیت واردات سوخت از روسیه می‌تواند مجدد زمینه رشد قیمت انرژی در بازارهای مختلف دنیا با محوریت بازارهای اروپایی را به همراه داشته باشد.

روسیه اصلی‌ترین تامین‌کننده انرژی کشورهای اروپایی است. کشورهای اروپایی به واردات گاز و زغال‌سنگ حرارتی از روسیه وابسته هستند. همین وابستگی باعث شد زمانی که ایالات متحده آمریکا روسیه را تحریم انرژی کرد، دولت‌های اروپایی نتوانند تصمیمی مشابه اخذ کنند. با این وجود مشخص شدن جنایت علیه غیرنظامیان در شمال اوکراین ظرف روزهای اخیر باعث شده تا وضع تحریم علیه واردات انرژی از روسیه به اروپا مطرح شود. البته این تصمیم با توجه به وابستگی قابل توجه کشورهای اروپایی به تامین انرژی از روسیه با اما و اگرهای مختلفی روبرو است.

 

افزایش عرضه زغال‌سنگ از سوی آمریکا به کار اروپایی‌ها نمی‌آید

مشخص شدن کشتار غیرنظامیان در شمال اوکراین عزم اتحادیه اروپا برای تحریم واردات سوخت‌های فسیلی و به خصوص زغال‌سنگ حرارتی از روسیه را جزم کرده است. روسیه حدود 18 درصد از صادرات جهانی زغال سنگ را در سال 2020 در اختیار داشته و کشورهای اروپایی مقصد اصلی صادرات زغال‌سنگ روسیه بوده‌اند. وابستگی اروپا به تامین انرژی از روسیه وضع تحریم علیه این کشور را دشوار می‌کند.

ایالات متحده نیز اگرچه جزو منتفعین صادرات انرژی روسیه است اما توانسته با افزایش تولید داخلی واردات خود از آمریکا را به صفر برساند. در این شرایط تحلیلگران هشدار می‌دهند که امکان تامین زغال‌سنگ اروپا از سوی آمریکا وجود ندارد.

اگرچه آمریکا در حال تلاش برای افزایش تولید سوخت‌های فسیلی است اما این افزایش تولید شکاف عرضه روسیه را جبران نخواهد کرد. ارنی تراشر، مدیر اجرایی Xcoal Energy & Resources LLC، به‌عنوان بزرگترین صادرکننده زغال‌سنگ از ایالات متحده، گفت: در حال حاضر افزیاش تولید و صادرات زغال‌سنگ با چالش در بخش زنجیره تامین و حتی حمل روبرو است و این موارد افزایش صادرات را در شرایط کنونی دشوار می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: این صنعت توان زیادی برای توسعه در تولید در شرایط کنونی ندارد. درواقع افزایش تولید و تامین بازار اروپا برای ما همانند دسر شیرینی است که نمی‌توان به آن دست پیدا کرد.