به گزارش اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز – شنبه 20 فروردین- به روند بازار سهام در روزهای گذشته نگاه می‌کنیم. روز چهارشنبه شاخص کل بورس پس از 4 روز نزول کرد و 7 هزار و 679 واحد پائین آمد. شاخص هم‌وزن رشد هزار و 539 واحدی داشت و شاخص کل فرابورس افزایش 69 واحدی را پشت سر گذاشت. 

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 286 نماد رشد قیمت و 203 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 58 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 41 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

سهم‌های صعودی

روز چهارشنبه در بورس شرکت سیمان خاش (سخاش)، شرکت معادن منگنز ایران (کمنگنز) و شرکت ایرا پارت صنعت (خکار) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت دامداری تلیسه نمونه (تلیسه)، شرکت بیمه تجارت نو (بنو) و شرکت افرا نت (افرا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

سهم‌های نزولی 

در بورس شرکت کاشی سعدی (کسعدی)، شرکت فراوری مواد معدنی ایران (فرآور)، و شرکت به پرداخت ملت (پرداخت) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت مهندسی ساختمان تأسیسات راه آهن (بالاس) ، شرکت بیمه سامان (بساما) و شرکت قند چهارمحال (قچار) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد تقاضا‌ی‌ 352 میلیارد تومانی بسته شد.

در پایان معاملات چهارشنبه 21 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 48 نماد بود. همچنین در این روز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 300 درصد افزایش یافت و 76 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 34 درصد افت کرد و در رقم 428 میلیارد تومان ایستاد. 

بورس

سهم‌های پُرتقاضا

روز چهارشنبه نماد ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا) با صف‌ خرید 219 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ورنا، نمادهای وپارس (بانک پارسیان) و لوتوس (شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

 سهم‌های صف فروش

در این روز بیشترین صف فروش نیز به نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 26 میلیارد تومانی داشت. پس از خودرو، نمادهای شتران (شرکت پالایش نفت تهران) و بورس (شرکت بورس اوراق بهادار تهران) بیشترین صف فروش داشتند.

بورس

پیش بینی بورس امروز

در هفته گذشته شاخص در 3 روز یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه صعود کرد و بیش از 39 هزار واحد بالا آمد و از نیمه کانال 1.4 میلیونی عبور کرد اما روز چهارشنبه شاخص اصلاح خورد. 

در آخرین روز کاری هفته تعداد نمادهای سبزپوش بیشتر بود و شاخص هم وزن صعود کرد اما بسیاری از نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بازار افت قیمت داشتند. فولاد، فملی، شتران، شبندر، رمپنا، خودرو، وبملت، فخوز، کگل، تاپیکو، شپدیس، اخابر، فارس، خبهمن، پارسان و شپنا از بزرگان قرمزپوش بورس بودند که بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند.  همچنین ارزش معاملات خرد نیز رشد 15 درصدی داشت و به 6 هزار و 772 میلیارد تومان رسید.

روند ورود پول حقیقی فقط تا روز یکشنبه ادامه داشت و پس از آن در سه روز پیاپی سرمایه حقیقی از بازار خارج شد. روز چهارشنبه که شاخص افت کرد میزان خروج پول حقیقی به 248 میلیارد تومان رسید. 

برخی از تحلیل‌گران معتقدند ورود و خروج پول حقیقی سمت و سوی روند بازار را تعیین می‌کند. این گروه رشد قیمت‌ها در هفته اول سال را نیز را متأثر از ورود سرمایه به بازار سهام می‌دانند. داده‌ها و آمارها نیز از این ایده پشتیبانی می‌کنند اما روندهای قیمتی هیچ‌گاه عامل یگانه ندارند و مجموعه‌ای از عوال با شدت و ضعف متفاوت بر آن تأثیر می‌گذارند. رشد قیمت ارز، رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها، انتظارات تورمی و نرخ‌گذاری دولت از دیگر عوامل مؤثر با روند شاخص بوده‌اند. در این میان انتظارات و رویکردهای فعالان بازار اهمیت فراوانی دارد و اگر عمده معامله‌گران انتظار رشد قیمت‌ها را داشته باشند این انتظار به عنوان پیش بینی خودمتحقق عمل می‌کند و موجب رشد قیمت‌ها می‌شود. این روزها نیز عامل ورود و خروج سرمایه یکی از فاکتورهایی است که تحلیل‌گران و فعالان بازار به آن توجه دارند و می‌تواند بر انتظارات بازار جهت بدهد. با این وصف اگر روند خروج پول ادامه یابد ممکن است شاخص به تعدیل و اصلاح ادامه دهد. در مقابل برخی نیز به تداوم روند صعودی شاخص هم وزن اشاره می‌کنند و رشد قیمت اغلب نمادهای بازار را نشانه‌ی میل به صعود در بورس تهران می‌دانند. شاخص هم وزن در 13 روز کاری اخیر صعودی بوده و تعدیلات و نوسانات شاخص کل را نداشته است. بنابراین تحلیل‌گران خوشبین معتقدند میل به صعود در بازار قوی است. 

بورس