به گزارش اکوایران، حدود 2 سال قبل شرکت تسلا طرحی برای استخراج لیتیوم ارائه کرد. در حالی که بهای لیتیوم ظرف یک سال اخیر صعود قیمتی کم‌سابقه‌ای داشته و این موضوع خودروسازان الکتریکی را با چالش روبرو کرده، احتمال می‌رود که تسلا پروژه استخراج لیتیوم خود را آغاز کند.

ایلان ماسک این هفته گفت: هیچ کمبودی در زمینه عنصر لیتیوم در دنیا وجود ندارد؛ این عنصر تقریبا در همه جای زمین وجود دارد؛ مشکل در سرعت استخراج و تصفیه این فلز است.

صعود 490 درصدی شاخص جهانی لیتیوم

روند رو به رشد بهای لیتیوم در ماه‌های گذشته احتمال ورود تسلا به معادن بزرگ مقیاس لیتیوم در دنیا را مطرح کرده است. روند تولید و عرضه لیتیوم به بازارهای جهانی پیش از شروع حمله روسیه به اوکراین نیز وضعیت مطلوبی نداشت؛ با شروع جنگ روسیه علیه اوکراین بر آشفتگی بازار لیتیوم افزوده شد. این جنگ زنجیره تامین جهانی بسیاری از مواد اولیه را دچار اختلال کرده است.

شاخص قیمت جهانی لیتیوم که توسط Benchmark Mineral Intelligence گردآوری شده است، در سال 2021  حدود 490 درصد افزایش یافته است. 

چینی‌ها برای کنترل قیمت دست به کار می‌شوند

نگرانی چین در مورد قیمت لیتیوم به حدی جدی شده که این کشور مذاکرات متمرکزی با حضور بازیگران بازار لیتیوم ترتیب داده تا به این ترتیب بتوانند راهی برای کنترل نرخ آن پیدا کنند.

لیتیوم عنصری کلیدی در ساخت باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی است. افزیاش اقبال عمومی برای خودروهای الکتریکی در سال‌های اخیر بر تقاضا برای این فلز اضافه کرده است. در این شرایط خودروسازان در حال رقابت برای یافتن راهی برای تامین پایدار این ماده اولیه هستند. شرکت تسلا به‌عنوان بزرگترین خودروساز الکتریکی که برنامه افزایش تولید خود را با جدیت دنبال می‌کند، در این سال‌ها قراردادهایی با تولیدکنندگان فلزات باتری امضا کرده است تا تامین مواد اولیه مصرفی خود را تضمین کند.

صعود نرخ لیتیوم چینی‌ها را در تامین این عنصر برای تولید خودروی برقی دچار چالش کرده و بنابراین دولت پکن درصدد برآمده است تا قیمت این فلز را به سطوحی پایدار بازگرداند. افزایش قیمت لیتیوم به افزایش نرخ خودروهای برقی منجر می‌شود که این موضوع با سیاست کلی دولت چین که کنترل تورم مصرف‌کننده است  مغایرت دارد.