به گزارش اکوایران، امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی شاخص بیش از 10 هزار واحد بالا آمد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز شنبه 15 هزار و 327 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 474 هزار و 99 واحد رسید. بدین ترتیب شاخص افت روزهای چهارشنبه و شنبه را جبران کرد. 

شاخص هم وزن در پایان معاملات امروز 5 هزار و 425 واحد نسبت به روز شنبه بالا آمد و در رقم 383 هزار و 500 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس هم سبزپوش شد و 174 واحد رشد کرد و به رقم 20 هزار و 62 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 398 نماد رشد قیمت داشتند و 85 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 82 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 17 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

ورود سرمایه حقیقی

امروز پس از 3 روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 216 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.  

در معاملات روز یکشنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام وبصادر (بانک صادرات) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 105 میلیارد تومان بود. پس از وبصادر، نمادهای وتجارت (بانک تجارت) و خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار سهام

نمادهای «فولاد»، «وامید» و «خودرو» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نمادهای «کنور»، «خگستر» و «شپنا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «بپاس» و «مارون» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «قچار»، «دماوند» و «سعدیر» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خگستر صدرنشین است و خودرو و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای کرمان، آریا و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

امروز قیمت سهام تمام نمادهای گروه «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» افزایش یافت و این صنعت سبزترین گروه بازار بود.

افزایش مازاد تقاضا در پایان معاملات یکشنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل88 درصد کاهش یافت و 2.5 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 70 درصد رشد کرد و در رقم 486 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) با صف‌ خرید 164 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از وساپا، نمادهای خبهمن (شرکت بهمن) و کیمیا (شرکت معدنی کیمیای زنجان گستران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در پایان معاملات امروز اغلب صف‌های فروش جمع آوری شد و تنها صف فروش به نماد سغرب (شرکت سیمان غرب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 2.5 میلیارد تومانی داشت. 

افزایش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 10 هزار و 278 میلیارد تومان افزایش یافت که بالاترین رقم در 4 روز کاری اخیر است. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 2 هزار و 906 میلیارد تومان بود که 28 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 16 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 6 هزار و 110 میلیارد تومان رسید.

بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز نماد خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 471 میلیارد تومان بود. 

پس از خگستر، خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و خساپا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد وبصادر و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات نیز سهام خودرو با تعداد یک میلیارد و 609 میلیون و 652 هزار و 49 سهم در صدر قرار گرفته است. خگستر در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد وبصادر و شستا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس