به گزارش اکوایران، در معاملات روز چهارشنبه، سی‌ و یکم فروردین 1401، شاخص کل بورس تهران با ریزش 818 واحدی نسبت به روز سه‌شنبه به رقم یک میلیون و 512 هزار و 287 واحد رسید. 

اما شاخص هم وزن بورس با رشد 861 واحدی در سطح 401 هزار و 436 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 2 واحد پائین آمد و در سطح 20 هزار و 763 واحد قرار گرفت. 

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 230 نماد رشد قیمت داشتند و 249 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 48 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 51 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج سرمایه حقیقی

امروز برای دومین روز متوالی، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 125 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. دو گروه «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «فراروده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» بیشترین سهم را از خروج پول حقیقی داشتند. 

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 38 میلیارد تومان بود. پس از فملی، نمادهای فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و شتران (شرکت پالایش نفت تهران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

نمادهای پیشران بازار سهام 

امروز نمادهای «پارسان»، «شبندر» و «نوری» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «فولاد»، «وپارس» و «وبانک» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «شگویا»، «زاگرس» و «ومهان» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «صبا»، «اتکای» و «مادیرا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و خودرو و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای کرمان، تلیسه و تجلی پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای گروه «بیمه و صندوق‌های بازنشستگی» افزایش یافت و سبزترین گروه بازار بود. در میان نمادهای بیمه‌ای، آسیا، البرز، بنو، اتکای، میهن، نوین، ودی، پارسیان و کوثر از سبزترین نمادها بودند. 

رشد ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 7 هزار و 713 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 207 میلیارد تومان بود که 3 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 8 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 6 هزار و 351 میلیارد تومان رسید.

افزایش صف‌های فروش پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 33 درصد افزایش یافت و12 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته یک درصد افت کرد و در رقم 311 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد خاهن (شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران) با صف‌ خرید 57 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از خاهن، نمادهای خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) و وپست (پست بانک ایران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در پایان معاملات امروز اغلب صف‌های فروش جمع آوری شد و تنها 5 نماد صف فروش داشتند. نماد سنیر (شرکت سیمان سفید نی ریز) بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن، نمادهای نمرینو، غدشت، لسرما و حتوکا بیشترین صف فروش را داشتند. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس