به گزارش اکوایران مکزیک لیتیوم را در رده مواد معدنی استراتژیک قرار داد و اکتشاف و بهره‌برداری از آن را در انحصار دولت قرار داد. آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهور مکزیک طرح ملی شدن ذخایر لیتیوم این کشور را مطرح کرد که این طرح پس از اعمال اصلاحاتی به تصویب نمایندگان کنگره این کشور رسید و به این ترتیب از این پس صنعت لیتیوم در مکزیک ملی خواهد بود. قانون تصویب شده شامل بندی است که به دولت اجازه می‌دهد مسئولیت سایر مواد معدنی که در این کشور استراتژیک طبقه‌بندی شده‌اند را نیز بر عهده بیرد.

قوه مجریه مکزیک از این پس 90 روز فرصت دارد تا یک نهاد جدید و غیرمتمرکز برای رسیدگی به تمام مسائل مربوط به لیتیوم ایجاد کند.

لوپز اوبرادور در سال 2018 در مکزیک به قدرت رسید، وی در این زمان تلاش کرد تا آثار خصوصی‌سازی دولت‌های قبل در بخش نفت و برق را از بین ببرد. وی مدل بهره‌برداری از منابع این کشور ارائه کرده است که اولویت بهره‌برداری به شرکت‌های تحت کنترل دولت داده می‌شود.

رئیس جمهور مکزیک اعلام کرد که دولت وی تمام قراردادهای فعلی استخراج لیتیوم را بررسی خواهد کرد این گفته سایه تردیدی بر ادامه فعالیت پروژه‌های لیتیوم در این کشور افکنده است. از جمله پروژه‌های مهم لیتیوم در این کشور عبارت است از پروژه لیتیوم باکانورا در شمال غرب مکزیک که در حال حاضر شرکت چینی Genfeng Lithium  اجرای آن را برعهده دارد. این شرکت مالک پروژه غول‌پیکر سونورا نیز هست که قرار است تا سال 2023 سالانه بالغ بر 35 هزار تن لیتیوم تولید کند.

تنش تجاری جدید در کمین آمریکای شمالی است؟

این قانون احتمالا به تنش‌های تجاری میان مکزیک و همسایگان شمالی این کشور منجر می‌شود چرا که این مصوبه مغایر با توافق‌نامه ایالات متحده-مکزیک-کانادا موسوم به  USMCA است.

کنت اسمیت راموس، که رهبری مذاکرات فنی برای توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) را بر عهده داشت، به رسانه‌های محلی مکزیک گفت: اعلام لیتیوم به عنوان یک ماده معدنی استراتژیک نقض توافق نفتا نیست، توافق نفتا زمانی میان 3 کشور منعقد شد که لیتیوم در لیست نتاصر استراتژیک قرار نگرفته بود.

تولیدی متفاوت از دنیا

انجمن مهندسین معدن، متالورژیست‌ها و زمین‌شناسان مکزیک در بیانیه ای اعلام کرد که خاک رس حاوی لیتیوم در این کشور وجود دارد. در این اطلاعیه آمده است: تا آنجا که می‌دانیم، هیچ کشوری لیتیوم را از خاک رس تولید و تجاری نکرده است.

در حال حاضر تقاضا برای لیتیوم نسبت به عرضه آن برتری قابل ملاحظه‌ای دارد و این موضوع باعث شده تا این عنصر تبدیل به فلزی استراتژیک شود. در حال حاضر سازندگان باتری‌های الکترونیک و خودروهای برقی نیاز مبرمی به این عنصر دارند و تامین پایدار آن برای این بخش از تولیدکنندگان اهمیت زیادی دارد.

داده‌های سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده نشان می‌دهد که مکزیک در رتبه دهم دنیا به لحاظ تولید لیتیوم دنیا قرار دارد.