به گزارش اکوایران در روز چهارشنبه 27 آوریل یک محموله لیتیوم نیمه فرآوری شده مربوط به شرکت استرالیایی Pilbara Minerals به وزن 5 هزار تن با قیمتی برابر 5 هزار و 650 دلار به ازای هر تن مورد معامله قرار گرفت؛ این در حالی بود که این محصول در اکتبر سال گذشته نرخی برابر 2 هزار و 350 دلار به ازای هر تن داشت و به این تزتیب ظرف بازه زمانی 6 ماهه بهای لیتیوم جهشی 140 درصدی را به ثبت رساند.

افزایش قیمت‌ لیتیوم، سازندگان باتری و شرکت‌های تولیدکننده خودروهای برقی را نگران کرده است. ایلان ماسک، مدیر اجرایی شرکت تسلا این ماه گفت که بهای لیتیوم به سطوح دیوانه‌کننده رسیده که این قیمت عامل محدودکننده‌ای در تولید خودروهای الکتریکی است. وی افزود: صعود نرخ لیتیوم ممکن است باعث شود تا خودروسازان برقی به ‌شکل مستقیم به استخراج یا پالایش لیتیوم وارد شوند. در این شرایط شرکت تکنولوژی آمپرکس به‌عنوان بزرگترین سازنده باتری در جهان هفته گذشته اعلام کرد که حق اکتشاف برای ذخیره‌سازی خاک لیتیوم در چین را به دست آورده است.

این هفته شرکت Pilbara Minerals در بیانیه‌ای گفت: قیمت‌هایی که در پلت‌فرم معاملاتی فروش BMX دریافت می‌شود، نشان‌دهنده کمبود بحرانی در عرضه مواد خام لیتیوم است.

افزایش قیمت لیتیوم در هفته‌های اخیر شتاب خود را از دست داده بود؛ شیوع کرونا در چین به کاهش تقاضا برای این محصول منجر شده و چشم‌انداز مصرف آن را تیره و تار کرده است. این موضوع باعث شده تا از رونق این بازار کاسته شود. با این وجود تحلیلگران بر این باورند که افت نرخ لیتیوم نمی‌تواند ادامه‌دار شود.

دنیس آیپ و لئو هو، تحلیلگران بازار سرمایه Daiwa در یادداشتی گفتند که نتیجه حراج Pilbara Minerals نشان می‌دهد که قیمت ترکیب لیتیوم چین بعید است به زیر 400 هزار یوان در هر تن کاهش یابد.

386749012-1024x576

در این شرایط تولیدکنندگان معدنی لیتیوم در تلاش هستند تا تقاضای سرسام‌آور برای این محصول را مرتفع کنند و در عین حال از سود صعود قمیت بهره‌مند شوند. این هفته شرکت چینی Ganfeng Lithium اعلام کرد که درآمد خالص این شرکت در 3 ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل صعودی 600 درصدی داشته است.