به گزارش اکوایران دولت اندونزی در بیانیه‌ای اعلام کرد، جوکو ویدودو، رئیس‌جمهور اندونزی روز شنبه چهاردهم ماه مارس در تگزاس با ایلان ماسک، مدیر اجرایی شرکت تسلا دیدار کرد تا درباره سرمایه‌گذاری‌های بالقوه و فناوری در کشور اندونزی صحبت کنند.

مقامات اندونزیایی به رویترز گفتند که دیدار ماسک و ویدودو، معروف به جوکووی، در خصوص سرمایه‌گذاری تسلا در خاک اندونزی در بخش نیکل و ساخت باتری وسایل نقلیه الکترونیکی انجام شده است. در عین حال مقامات کشور اندونزی از حضور نمایندگان تسلا در این کشور برای انجام مذاکراتی در خصوص سرمایه‌گذاری تسلا در تولید باتری الکتریکی در اندونزی خبر دادند؛ هر چند تا کنون مدیران تسلا، اظهار نظری در این خصوص نکرده‌اند.

ایلان ماسک به اندونزی می‌رود؟

اندونزی ظرف سال‌های گذشته تلاش کرده تا قراردادی با شرکت تسلا در زمینه احداث واحدهای تولیدی سازنده باتری در خاک این کشور منعقد کند. جوکووی در حاشیه سفر به واشنگتن و نشست رهبران کشورهای آسه‌آن با ایلان ماسک نیز دیدار و از این میلیاردر دعوت کرد تا در ماه نوامبر به اندونزی سفر کند.

اندونری قرار است تا در ماه نوامبر میزبان برگزاری 20 اقتصاد برتر دنیا در بالی باشد. دولت اندونزی به نقل از ماسک گفت: ایلان ماسک ابراز امیدواری کرده تا در این تاریخ به اندونزی برود. در این بیانیه به تقل از ایلان ماسک گفته شد که وی معتقد است امکان همکاری با اندونزی در موارد متعددی وجود دارد، چرا که اندونزی پتانسیل زیادی دارد.

اندونزی دارای بزرگترین ذخایر نیکل در جهان است و جوکووی رئیس‌جمهور این کشور مشتاق توسعه ساخت صنعت خودروهای برقی مبتنی بر نیکل در خاک این کشور و احداث واحدهای پالایش فلز نیکل، تولید قطعات باتری و مونتاژ وسایل نقلیه الکتریکی است. در گذشته نیز جوکویی از ایلان ماسک خواسته بود تا طرح احداث یک سایت پرتاب موشک در اندونزی را در نظر  داشته باشد.

اندونزی تولیدکننده باتری الکتریکی می‌شود

تلاش‌های دولت اندونزی در خصوص جذب سرمایه‌گذار برای ورد به عرصه تولید باتری خودروهای الکتریکی تا حدی به نتیجه رسید؛ به نحوی که در ماه گذشته کنسرسیومی به رهبری LG Energy Solution Ltd کره جنوبی، که  دومین سازنده باتری‌های الکتریکی در دنیا است از سرمایه‌گذاری 9 میلیارد دلاری در خاک این کشور خبر دارد. قرار است که تمامی مراحل تولید از پالایش نیکل تا تولید سلول‌های باتری در اندونزی اجرایی شود.

 همچنین ظرف ماه گذشته شرکت Contemporary Amperex Technology مستقر در چین که رقیبا اصلی ال‌جی نیز هست از سرمایه‌گذاری در اندونزی از ماه آوریل خبر داد. این شرکت جزو تامین‌کنندگان باتری مورد نیاز تسلا است.

به این ترتیب دولت اندونزی توانست موفقیت‌هایی در زمینه جذب سرمایه‌گذار و تولید باتری الکتریکی در خاک این کشور بردارد و از اتکای خود به چین بکاهد.