به گزارش اکوایران، در معاملات روز سه‌شنبه هفدهم خرداد، شاخص کل بورس پایتخت با افزایش هزار و 73 واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و 515 هزار و 383 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با افت 941 واحدی در سطح 419 هزار و 64 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 15 واحد پائین آمد و در سطح 20 هزار و 838 واحد قرار گرفت. 

جریان پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 447 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 35 میلیارد تومان بود. پس از فملی، نمادهای حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) و وبملت (بانک ملت) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

بورس

نمادهای پیشران

امروز نمادهای «شپنا»، «فارس» و «شتران» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «حکشتی»، «فملی» و «وبملت» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «ددانا»، «سمگا» و «اتکای» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «آریا»، «خدیزل» و «تجلی» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و خودرو و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز ددانا، کرمان و زاگرس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 7 هزار و 965 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 2 هزار و 709 میلیارد تومان بود که 34 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 22 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 880 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در سال 1401 است. 

عرضه و تقاضای پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 79 درصد کاهش یافت و 87 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 87 درصد رشد کرد و در رقم 112 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد کایزد (شرکت فرانسوز یزد) با صف‌ خرید 25 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کایزد، نمادهای آسیاتک (شرکت انتقال داده آسیاتک) و سپاها (شرکت سیمان سپاهان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان) تعلق داشت که ارزش آن 17 میلیارد تومان بود. پس از وآذر، نمادهای فسازان، قثابت، قچار و لپارس بیشترین صف فروش را داشتند. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس