به گزارش اکوایران، معاملات میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در هفته گذشته با استقبال قابل توجهی از سوی خریداران روبرو شد، به نحوی که برای 74 هزار تن میلگرد عرضه شده در این بازار، 224 هزار تن تقاضا در این بازار به ثبت رسید. در حالی میزان تقاضای ثبت شده برای خرید میلگرد در عرضه روز چهارشنبه هجدهم فروردین تقریبا 3 برابر عرضه بود که جریان غالب در این بازار متفاوت بوده و معمولا حجم تقاضا و فروش میلگرد از بازار فیزیکی بسیار کمتر از عرضه آن است. اما اعلام خبر قطعی دوره‌ای برق فولادسازان کشور از سویی باعث شد تا نوردکاران از حجم عرضه هفتگی خود بکاهند و از سوی دیگر خریداران زیادی را رهسپار معاملات میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران کرد. برتری تقاضا نسبت به عرضه به ایجاد رقابت قیمتی میان خریداران میلگرد منجر شد و زمینه اوج‌گیری بهای این محصول را فراهم کرد.

صعود بهای میلگرد با حمایت سیگنال ارزی و عرضه‌ای

کاهش قیمت پایه عرضه، اعلام کمبود برق در کشور و احتمال کاهش دیماند برق فولادسازان به مدت 3 ماه و صعود نرخ دلار در بازار داخل مهم‌ترین دلایل صعود بهای میلگرد در معاملات هفته گذشته بود. در حالی که افت بهای جهانی شمش و محصولات فولادی باعث شده بود تا نرخ عرضه میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در هفته گذشته کاهش داشته باشد، رشد تقاضا و رقابت برای کسب سهم از عرضه‌های میلگرد باعث شد تا میانگین بهای هر کیلوگرم فروش رفته از این بازار به 16 هزار و 500 تومان که رکورد تاریخی قیمت فروش آن است برسد. با احتساب مالیات ارزش افزوده نرخ تمام شده فروش میلگرد از بورس کالا در هفته گذشته به 18 هزار تومان می‌رسید.

بحران برق گریبان تولیدکننده و مصرف‌کننده را گرفت

 عدم توجه به توسعه زیرساخت نیروگاهی در کشور ظرف سال‌های گذشته باعث شده تا امروز میزان تولید برق کفاف تقاضا را ندهد. عدم بالانس عرضه و تقاضای برق در کشور در زمان‌های اوج مصرف شدت بیشتری به خود گرفته و باعث می‌شود تا چاره‌ای جز قطعی برق وجود نداشته باشد. این رویه در سال‌های گذشته نیز وجود داشت، اما ظرف 2 سال اخیر با افزایش فاصله میزان تولید و تقاضا شدت بیشتری به خود گرفت به نحوی که در تابستان سال گذشته صنایعی همچون فولادسازان و سیمانی‌ها با قطعی گسترده برق و توقف تولید روبرو شدند.

متاسفانه بحران کمبود برق در سال جاری شدت بیشتری به خود گرفت و امسال در نیمه خرداد ماه خبر کمبود 3 ماهه انرژی و کاهش دیماند برق مصرفی صنایعی همچون فولادسازان منتشر شد. انتشار این خبر با ایجاد ذهنیت کسری عرضه در هفته‌های پیش‌رو توانست بازار راکد مقاطع طویل فولادی کشور را دچار التهاب کرده و زمینه اوج‌گیری و رکوردشکنی قیمتی میلگرد در بازار داخل را فراهم کند.

در حالی کشور با کمبود زیرساخت نیروگاه برق روبرو است که اگر دولت با قیمت‌گذاری دستوری این صنعت را به سمت غیراقتصادی بودن سوق نمی‌داد، امروز این صنعت می‌توانست با تکیه بر مزایای رقابتی داخلی، توانمند باشد و نه‌تنها از پس تامین نیاز داخل برآید که بتواند انرژی را به کشورهای همسایه نیز صادر کند. اما سیاست‌گذاری نادرست با زیان‌ده کردن این صنعت باعث شده تا سرمایه بخش خصوصی به این بخش جلب نشود و به این ترتیب امروز کشور با کمبود برق روبرو باشد.     

فروکش هیجان به افت نرخ میلگرد منجر می‌شود؟

اگرچه بهای میلگرد متاثر از اخبار قطعی برق و رشد نرخ دلار، به کانال 18 هزار تومان صعود کرد، اما انبار تجار انباشته از محصول است و این موضوع می‌تواند مانعی جدی در مقابل بالا حفظ کانال 18 هزار تومانی میلگرد باشد. در عین حال بازار جهانی فولاد نیز متاثر از ورود محصولات ارزان روسی با عقبگرد قیمتی روبرو است. در این شرایط بازار صادراتی محصولات فولادی کشور نیز رو به افول گذاشته و این موضوع نیز مانعی جدی در حفظ سقف قیمتی میلگرد در بازار داخل خواهد بود.