به گزارش اکوایران و به نقل از فست‌مارکت بهای سنگ‌آهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین در روز جمعه هفدهم ژوئن با عقبگرد قیمت روزانه 5.76 درصدی با نرخ 121 دلار و 64 سنت مورد معامله قرار گرفت که این رقم کمترین نرخ فروش این محصول پس از 17 دسامبر 2021 بود.

Untitled

پرمعامله ترین قرارداد سنگ آهن، برای تحویل در سپتامبر، در بورس کالای دالیان چین نیز در روز جمعه با نرخ 815 یوآن معامله شد. عقبگرد بهای سنگ‌آهن وارداتی به چین و نرخ این محصول در بازار داخلی زمینه افت ارزش سهام شرکت‌های بزرگ معدنی تولیدکننده سنگ‌آهن را فراهم کرد. در روز جمعه هفدهم ژوئن ارزش شرکت واله حدود 8 درصد، ارزش ریوتینتو حدود 7 درصد و ارزش فورتزکیو حدود 12 درصد نسبت به هفته قبل کاهش داشت.

دانیل هاینس، استراتژیست ارشد کالای ANZ گفت: در هفته‌های اخیر، تعداد فزاینده‌ای از کارخانه‌ها در تانگشان به‌عنوان مرکز فولادسازی چین به دلیل کاهش حاشیه سود و زیان‌ده شدن تولید نسبت به انجام تعمیر و نگهداری سالانه اقدام کرده‌اند. 

بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا در برخی شهرهای چین نیز توقف یا کاهش تولید فولادسازان واقع در این مناطق را رقم زده اما به گفته تحللیگران Sinosteel Futures، در شرایط کنونی بر تعداد فولادسازان چینی که به شکل فعالانه تولید را کاهش می‌دهند افزوده شده است. 

در هفته‌های پیش‌رو، باران‌های موسمی در چین شروع می‌شود؛ با شروع این باران‌ها فعالیت ساخت‌وساز در چین متوقف می‌شود و بنابراین همواره تابستان که زمان شروع باران‌های موسمی است، این کشور با افت تقاضا در زمینه فولادهای ساختمانی روبرو می‌شود. در عین حال همچنان کرونا در چین جولان می‌دهد و اجرای هدف کرونا صفر با اعمال قرنطینه در این کشور آینده تقاضا برای فولاد را در چین تیره و تار کرده و زمینه عقبگرد قیمتی در بازار آهن و فولاد را رقم زده است.