به گزارش اکوایران، ترکش‌های احتمالی جنگ و روسیه برای بازارهای کالایی به پایان نرسیده است، اگرچه در شرایط کنونی تاثیر قبلی جنگ در اروپای شرقی در بازار کامودیتی‌ها به حداقل رسیده اما این نقطه پایان نیست. تحریم گاز روسیه از سوی کشورهای اروپایی با ایجاد جهش قیمت انرژی در این منطقه می‌تواند زمینه صعود دیگری در بازارهای کالایی را فراهم کند.

واکنش کامودیتی‌ها به بحران انرژی در اروپا

تحریم گاز روسیه از سوی کشورهای اروپایی تقریبا از 2 ماه آینده شروع می‌شود؛ اگرچه کشورهای اروپایی به دنبال اجرای تمهیداتی برای کاهش اثرگذاری این تحریم هستند، اما با توجه به سهم روسیه در تامین انرژی کشورهای این منطقه، احتمال عبور بدون چالش از این برهه بعید به نظر می‌رسد. با توجه به سهم بالای گاز طبیعی در تامین انرژی کشورهای اروپایی، حذف گاز روسیه می‌تواند تبعات تورمی زیادی به همراه داشته باشد.

محدودیت واردات گاز طبیعی از روسیه با ایجاد جهش قیمت انرژی در اروپا می‌تواند تولید را در بسیاری از واحدهای صنعتی این منطقه غیراقتصادی کرده و به توقف اجباری تولید آن‌ها منجر شود. ظرف ماه‌های اخیر و با صعود نرخ انرژی در این منطقه بسیاری از واحدهای تولیدکننده فلز آلومینیوم و روی به کاهش یا توقف تولید محصول به دلیل جهش هزینه اقدام کرده‌اند.

به این ترتیب جهش نرخ گاز طبیعی با غیراقتصادی کردن برخی فعالیت‌های صنعتی، به ایجاد اختلال در بخش عرضه منجر شده و از این منظر حامی رشد بهای کالاهای پایه خواهد بود.

در میان کشورهای اروپایی آلمان وضعیت به‌مراتب بغرنج‌تری در زمینه تامین انرژی دارد. این کشور بزرگترین اقتصاد اروپا است و در شرایط کنونی در آستانه بحران تمام عیار انرژی قرار گرفته است.

آلمان هشدار می‌دهد که بحران انرژی این کشور ممکن است باعث ایجاد «اثر لمان» در بخش خدمات شهری شود، زیرا این کشور یک قدم به جیره‌بندی گاز طبیعی نزدیک‌تر شده است.

پنج‌شنبه 23 ژوئن و پس از آنکه روسیه عرضه گاز به آلمان را کند و نگرانی‌ها در مورد بحران انرژی را تشدید کرد، این کشور وارد دومین برنامه سه مرحله‌ای گاز اضطراری خود شد.

بر اساس مرحله دوم طرح گاز اضطراری آلمان، شرکت‌های برق می توانند افزایش قیمت‌ها را به مشتریان منتقل کنند. اما دولت در حال حاضر از اجرای این بند خودداری می‌کند. رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان می‌گوید: در صورت تداوم بحران عرضه و افزایش قیمت، اجازه انتقال هزینه به مصرف‌کنندگان داده می‌شود، در شرایط کنونی بار افزایش قیمت هزینه گاز بر عهده عمده فروشان برق است و با توجه به ضرر تحمیلی به آن‌ها احتمال ورشکستگی آن‌ها وجود دارد.

رابرت هابک، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: اگر تحمیل زیان فعلی به سیستم تولید و انتقال برق به همین شیوه ادامه یابد به‌نحوی که این بخش دیگر تحمل آن را نداشته باشد، کل این بازار با خطر فروپاشی مواجه می‌شود و بنابراین با پدیده اثر لمان در سیستم انرژی روبرو می‌شویم.

اثر لمان در گفته‌های هبک اشاره به بحران مالی شرکت خدمات مالی Lehman Brothers دارد، این شرکت در سال 2008 و در شرایطی که دنیا در بحبوحه بحران بدهی بخش مسکن بود، اعلام ورشکستگی کرد. این ورشکستگی در ادامه به سایر شرکت‌های فعال در این حوزه نیز سرایت کرد و باعث بحران مالی جهانی شد.

روند ذخیره سازی گاز طبیعی در کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که پرتقال و لهستان پیشتاز رشد موجودی ذخایر خود بوده و درحال حاضر 100 درصد ذخایر گاز طبیعی خود را پر کرده‌اند. اما میزان ذخایر گاز طبیعی آلمان به 60 درصد می‌رسد. با توجه به محدودیت در صادرات گاز طبیعی به آلمان از سوی روسیه، احتمال دارد که این کشور نتواند تا موعد مقرر به ذخیره مناسبی از گاز طبیعی برسد.

در این شرایط کشورهای گروه 7 به دنبال تصویب طرحی در نشست خود هستند که طی آن برای خرید نفت از روسیه سقف قیمتی داشته باشد، این موضوع منابه درآمدی روسیه را هم محدود خواهد کرد. در این شرایط احتمال واکنش روسیه و افزایش تنش در بازار انرژی دنیا وجود دارد. 

-1x-1

بازار فولاد تحت فشار افزایش موجودی انبارها باقی می‌ماند

کاهش تولید فولاد در چین ظرف ماه‌های اخیر با توجه به محدودیت قرنطینه‌ای اعمال شده در این کشور باعث شده تا موجودی شمش فولاد در انبارهای فولادسازان تانگشان به رکورد تاریخی برسد. تانگشان قطب فولادسازی چین است. قرنطینه‌های سختگیرانه اعمالی در چین ظرف ماه‌های گذشته باعث شده تا بازار محصولات فولادی چین با افول تقاضا روبرو شده و به این ترتیب در حال حاضر انبار فولادسازان این کشور با انباشت محصول روبرو باشد.

افزایش بیلت در انبار فولادسازان چینی، سیگنالی در جهت اعمال فشار بر فولادسازان این کشور به‌منظور کاهش قیمت است. در هفته‌های اخیر بخشی از فولادسازان چینی با اعلام زیان‌ده شدن تولید فولاد در این کشور به سمت کاهش یا توقف تلوید اختیاری رفتند. با این وجود برآورد می‌شود که همچنان افزایش موجودی شمش فولاد در بازار چین ادامه‌دار باشد.

خروج سرمایه از بازارهای کالایی

جهت گیری سرمایه‌گذاران در بازار کامودیتی دنیا ظرف هفته گذشته از خروج سرمایه از این بازار خبر می‌دهد. ظرف یک هفته منتهی به 24 ژوئن از تعداد موقعیت قرارداد خرید بلند مدت در این بازار برابر 5 درصد کاسته شده و درواقع 4.7 میلیارد دلار سرمایه از بازار کامودیتی‌ها خارج شده است. افزایش نرخ بهره و بهبود شاخص دلار آمریکا از جمله دلایل خروج سرمایه‌گذاران از بازارهای کالایی است.

 بهای فلزات صنعتی در دنیا بر اساس دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود، افزایش ارزش دلار نسبت به سایر ارزها طبیعتا کاهش تقاضا برای سرمایه‌گذاری بر روی کالاهای پایه را به همراه داره و بنابراین زمینه ساز عقبگرد قیمتی خواهد بود.