به گزارش اکوایران با کاهش محدودیتهای قرنطینه‌ای کرونا در چین،  قیمت سنگ آهن دریایی جان تازه‌ای گرفت و افزایشی شد. بنا به گزارش پلتس بهای سنگ‌آهن عیار ۶۲ درصد استرالیا تحویل بنادر شمالی چین در روز ۲۸ ژوئن با افزایش ۵ دلار و ۴۰ سنتی، به ۱۲۵ دلار به ازای هر تن رسید. البته برخی فعالان بازار این تغییر قیمت را احساسی ارزیابی کرده و معتقدند از آنجایی که هنوز تغییری بنیادی در این بازار به وجود نیامده، احتمال بازگشت قیمت‌ها وجود دارد.

زغال‎‌سنگ در مسیر افت نرخ

زغال سنگ آسیا فوب استرالیا در روز ۲۸ ژوئن به صورت رنج درآمد و تغییر قیمتی محسوسی نداشت. اما در همین زمان بهای همین نوع محصول فوب چین همچنان کاهشی بود. پلتس در گزارش خود از روند معاملات روز گذشته بازار آهن و فولاد دلیل افت نرخ زغال‌سنگ در بازار چین را پایین ماندن حاشیه سود فولادسازان چینی اعلام کرده است، درواقع پایین ماندن حاشیه سود تولید فولاد باعث شده تا فعالان این صنعت در خرید زغال‌سنگ محتاط باشند. به این ترتیب در حالی که زغال‌سنگ متالورژیک فوب استرالیا بدون تغییر قیمت روزانه با نرخ 320 دلار به ازای هر تن به فروش رفت، زغال‌سنگ فوب چین با افت پریمیوم 10 دلاری با نرخ 400 دلار به ازای هر تن به فروش رفت. 

فولاد ترکیه بدون مشتری ماند

قیمت قراضه وارداتی ترکیه در روز 28 ژوئن در بلاتکلیفی خریداران و فروشندگان تغییر نکرد.  پلتس در گزارش خود از این بازار اعلام کرد: در این روز فروشندگان قراضه قیمت‌های بالاتری را برای معامله محصول خود اعلام کردند؛ اما فولادسازان ترکیه‌ای با در نظر گرفتن قیمت تمام شده و حاشیه سود بالاتر خود در خرید قراضه گران‌تر تردید کردند و به این ترتیب بلاتکلیفی قیمتی در این بازار باعث شد تا بهای قراضه در این روز تغییر نکند. در شرایطی که بازار قراضه ترکیه در بلاتکلیفی صعود و سقوط نرخ قرار دارد، بازیافت‌کنندگان قراضه اعلام کردند که از سرعت‌جمع‌آوری قراضه در تعطیلات تابستان خواهند کاست. 

به گفته برخی منابع تقاضا برای محصولات نهایی فولادی ترکیه نزدیک به صفر است، برخی از فعالان این بازار تلاش می‌کنند تا با ایجاد جریان افزایش قیمت در بازار قراضه زمینه رشد نرخ فولاد را نیز فراهم کنند، اما با توجه به رکود حاکم بر بازار مصرف، قراضه توانایی اثرگذاری در این بازار را ندارد.