به گزارش اکوایران، بهبود داده‌های اقتصادی چین نتوانست به تثبیت جریان رشد نرخ در بازار فلزات پایه منجر شود؛ به این ترتیب بهای فلزات غیرآهنی پس از آنکه ظرف روزهای ابتدایی هفته در مسیر رشد نرخ قدم برداشت، در 2 روز پایانی وارد سراشیبی سقوط نرخ شد و هفته منتهی به اول جولای 2022 را با زیان به اتمام رساند. شاخص قیمتی فلزات پایه در بورس فلزات لندن ظرف این هفته کاهشی یک درصدی داشت و به 3 هزار و 878 واحد رسید. این شاخص که معیاری از نوسان نرخ آلومینیوم، مس، نیکل، سرب، روی و قلع معامله شده در بورس فلزات لندن است در ماه ژوئن کاهشی 14.2 درصدی را بهثبت رساند.

سقوط 20 درصدی ارزش در سه ماهه دوم 2022

ماه ژوئن دوره سقوط نرخ در بازارهای کالایی بود؛ عقبگرد قیمتی شامل کالاهای زیرگروه انرژی، مواد غذایی، فلزات گرانبها، فلزات صنعتی و آهن و فولاد شد. برآوردها از کاهش 20 درصدی نرخ فلزات پایه در سه ماه دوم سال 2022 حکایت دارد. این افت نرخ در حالی رقم خورد که قیمت انرژی در این زمان بالا بود و این موضوع به افزایش هزینه تولید منجر شد به‌نحوی که برخی تولیدکنندگان اقدام به کاهش یا توقف تولید کردند.

محدودیت تقاضا مانع صعود نرخ آلومینیوم شد

آلومینیوم هم در معاملات آتی کامکس در هفته جاری حدود 0.5 درصد ارزش خود را از دست داد و این هفته را با نرخ 2 هزار و 444 دلار به ازای هر تن به پایان رساند. ترس از رکود اقتصاد جهانی در بازار این فلز نیز غلبه کرده و به این ترتیب شاهد بی‌محلی آلومینیوم به داده‌های اقتصادی چین هستیم. در عین حال برخی تحلیلگران بر این باورند که رشد شاخص مدیران خرید چین در ماه ژوئن متاثر از بهبود فعالیت تولیدی و عرضه رخ داده اما در این زمان بخش تقاضا همانند عرضه بهبود پیدا نکرده است و به این ترتیب بهای فلزات پایه بدون حمایت تقاضا، در سراشیبی سقوط نرخ قدم برداشته است. آلومینیوم ظرف ماه ژوئن کاهش قیمتی 12 درصدی را در معاملات آتی بورس نیویورک به ثبت رساند.

سیگنال‌های تورمی قوی‌تر از حمایت چین از اقتصاد ظاهر شد

در شرایطی که بازارهای کالایی با واهمه تشدید تورم و رکود اقتصادی ناشی از افزایش سیاست انقباضی روبرو هستند، تورم در منطقه یورو برای ماه ژوئن به بالاترین حد خود رسید. این خبر با تقویت احتمال تشدید سیاست انقباضی سیگنال کاهشی قوی به بازارها ارسال کرد، سیگنالی که در شرایط کنونی به مراتب قوی‌تری از محرک‌های فعلی اعمالی هست که از سوی دولت چین برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد تصویب و اجرایی شده است.

خداحافظی فلز سرخ در کف کانال قیمتی 16 ماهه

از مهم‌ترین اتفاقات بازار فلزات در هفته اخیر سقوط نرخ مس به کانال 7 هزار دلاری بود. روز جمعه اول جولای فلز سرخ برای ساعاتی کانال 8 هزار دلاری را از دست داد و در اواسط روز با قیمت 7 هزار و 977 دلار به ازای هر تن به فروش رفت. همچنین مس در معاملات آتی کامکس هم در روز جمعه تا 3.6 دلار به ازای هر پوند عقب‌نشینی قیمتی داشت و در کف کانال قیمتی 16 ماهه،  با ژوئن 2022 خداحافظی کرد.  

در شرایطی مس هفته اخیر را کاهشی به پایانی رساند که شاخص مدیران خرید چین برای ماه ژوئن افزایشی اعلام شد و انتظار می‌رفت که بازگشت بزرگترین اقتصاد کالا محور دنیا به مسیر رشد بتواند فلز سرخ را با رشد قیمت مواجه کند. اما ترس از رکود اقتصاد جهانی اثرگذاری به مراتب بالاتری در بازار مس برجای گذاشت و باعث شد این فلز ظرف یک هفته اخیر کاهش قیمتی 3.7 درصدی را در معاملات کامکس تجربه کند.

به این ترتیب باید اذعان کرد که بازگشت دوباره چینی‌ها به مسیر تولید نتوانست از رشد قیمتی مس و البته سایر فلزات صنعتی حمایت کند. برخی تحلیلگران بازگشت شاخص مدیران خرید چین به بیش از 50 واحد برای ماه ژوئن پس از 4 ماه را را نتیجه کاهش محدودیت کرونایی و نه احیای اقتصادی دانسته و علت بی‌توجهی فلزات به این داده اقتصادی را نیز همین موضوع عنوان می‌کنند.