به گزارش اکوایران، در معاملات روز سه‌شنبه چهاردهم تیر ماه، شاخص کل بورس پایتخت با افزایش 3 هزار و 912 واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و 511 هزار و 70 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با رشد 323 واحدی در سطح 420 هزار و 975 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 19 واحد پائین آمد و در سطح 20 هزار و 220 واحد قرار گرفت. 

خروج سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای شانزدهمین روز متوالی منفی شد و 225 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. در میان صنایع گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کرد.

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام افق (شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کورش) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 48 میلیارد تومان بود. پس از افق، نمادهای بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) و خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

نمادهای اثرگذار بر شاخص‌ها

امروز نمادهای «فولاد»، «شپنا» و «شبندر» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و نمادهای «شبهرن»، «خودرو» و «وبملت» بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «شاوان»، «بساما» و «سمگا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «آریا»، «زاگرس» و «صبا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شپنا صدرنشین است و سآبیک و شبندر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز دی، ددانا و آریا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

رشد ارزش معاملات خُرد 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 17 هزار و 264 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 11 هزار و 606 میلیارد تومان بود که 67 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 21 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 747 میلیارد تومان رسید. 

عرضه و تقاضای پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 41 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 43 درصد رشد کرد و در رقم 110 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد شاوان (شرکت پالایش نفت لاوان) با صف‌ خرید 38 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شاوان، نمادهای ختوقا (شرکت قطعات اتوموبیل ایران) و سهرمز (شرکت سیمان هرمزگان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد خزامیا (شرکت زامیاد) تعلق داشت که ارزش آن 17 میلیارد تومان بود. پس از خزامیا، نمادهای فمراد، ختراک، غگل و سصفها بیشترین صف فروش داشتند. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس