به گزارش اکوایران، پلتس در گزارش روزانه خود از روند معاملات بازار آهن و فولاد به رنج کشیدن بهای قراضه آهن وارداتی ترکیه در روز ابتدایی هفته جاری یعنی دوشنبه یازدهم جولای اشاره دارد؛ تعطیل شدن ترکیه به علت عید فطر باعث شده تا از میزان تقاضا برای خرید محموله‌های جدید قراضه کاسته شده و بهای این محصول رنج بکشد. در عین حال پیش‌بینی می‌شود که این روند تا روز چهاردهم جولای نیز ادامه داشته باشد.

سد چینی در مسیر صعود قراضه ترکیه

پلتس پریمیوم قراضه وارداتی به ترکیه در روز دوشنبه یازدهم جولای را برابر 410 دلار به ازای هر تن اعلام کرد که نسبت به قیمت معامله در روز هشتم جولای رشدی 50 سنتی داشت. در عین حال منابع پلتس از ثبت سفارش خرید برای 11 محموله قراضه آهن توسط کارخانه‌های فولادی ترکیه پیش از تعطیلات عید فطر خبر دادند.  

اگرچه وضعیت بازار فولاد در ترکیه رو به بهبود گذاشته است، اما تقاضای ضعیف برای فولاد در چین و کاهش مستمر نرخ فولاد در چین مانعی در قابل صعود قیمت محصولات فولادی ترکیه و رشد نرخ قراضه وارداتی به این کشور است.

تثیب زغال‌سنگ در کانال 200 دلاری

نشریه پلتس در گزارش خود از روند معاملات زغال‌سنگ کک‌شو از احتمال سقوط نرخ این محصول فوب استرالیا تا مرز 200 دلار به ازای هر تن و تثبیت قیمتی در این محدوده به نقل از بانک مشترک المنافع استرالیا خبر داد. در حالی که هر تن زغال‌سنگ کک‌شو فوب استرالیا در ابتدای جولای با نرخ 302 دلار به ازای هر تن به فروش می‌رفت، این نرخ در روز هشتم جولای به 258 دلار به ازای هر تن رسید.  

این محصول در ماه مارس امسال به رکورد قیمتی 671 دلار به ازای هر تن نیز دست یافته بود؛ اما افول فولادسازی در چین و کاهش تبعات اولیه جنگ روسیه و اوکراین بر بازارها باعث شد تا بهای این محصول عقب‌نشینی کند.

بانک مشترک المنافع استرالیا برآورد می‌کند که بهای زغال‌سنگ کک‌شو فوب استرالیا در محدود قیمتی 200 دلاری ثبیت شود؛ اگرچه این رقم نسبت به رکود قیمتی آن در سال جاری به مراتب کمتر است، اما از نرخ فروش آن در بلند مدت و در سال گذشته میلادی بیشتر است. تحریم روسیه و احتمال اختلال در عرضه این محصول مهم‌ترین دلایل تثبیت بهای زغال‌سنگ در نرخی بالاتر از میانگین نرخ فروش آن در بلند مدت است.

روسیه تنها ۱۰ درصد از تجارت زغال سنگ دریایی را به خود اختصاص داده، این در حالی است که سهم استرالیا از تجارت دریایی زغال‌سنگ به 53 درصد می‌رسد، بنابراین اثرگذاری اخبار استرالیا بر این بازار به مراتب بالاتر است. ظرف روزهای گذشته بارندگی‌های سیل‌آسا در برخی شهرهای استرالیا آغاز شده و این موضوع با احتمال اختلال در عرضه سیگنال افزایشی ضعیفی برای این بازار به همراه داشته است.